Alle exemplaren van de Bugatti Chiron zijn verkocht en moeten tegen 2025 van de band rollen. Daarom wordt er bij het Franse supercarmerk gedacht aan een opvolger. Mate Rimac, van de gelijknamige Kroatische elektrische supercarmerk dat samen met Porsche de touwtjes bij Bugatti in handen heeft, bevestigde eerder al dat dat model een hybride aandrijving krijgt. De bijna 20 jaar oude W16 zal daarbij vervangen worden door een nieuwe verbrandingsmotor. Dat liet Rimac blijken in een interview met Automotive News. Welke configuratie die krijgt, is nog niet geweten, maar om de uitstraling van Bugatti te behouden, zal het in elk geval opnieuw een indrukwekkend meesterwerk moeten worden.
Legendarisch
De W16 van Bugatti werd in 2005 voor het eerst in de Veyron 16.4 gelepeld, waarbij hij zorgde voor duizelingwekkende cijfers: 1.001 pk en een topsnelheid van meer dan 400 km/u! Het indrukwekkende blok bestaat uit 2 smalle (met een hoek van 15 graden) V8-motoren met een onderlinge hoek van 90 graden die eenzelfde krukas delen. Het oorspronkelijke idee was om met 3 VR6-blokken een 18-cilinder te maken voor de Veyron, maar er wordt gekozen voor de W16 omdat die lichter was. Het is maar wat je licht noemt…
Met behulp van vier turbo’s (vandaar de .4 in de officiële benaming van de Veyron) leverde het monster in de Veyron 1.001 pk en 1.250 Nm, en perste hij er in de Bugatti Bolide zelfs 1.850 pk uit! Naast die cijfers is het ook gewoon een technisch meesterwerk en een plezier voor het oog. Laten we hopen dat de volgende verbrandingsmotor van Bugatti minstens even speciaal wordt.