202104230643002023-cadillac-lyriq-001.jpg

Afgelopen zomer toonde Cadillac de conceptcar Lyriq, die de komst van een nieuwe, puur elektrische SUV moest aankondigen. Vandaag onthullen de Amerikanen de productieversie, en die verschilt eigenlijk nauwelijks van het prototype.

202104230643012023-cadillac-lyriq-010.jpg

Dat betekent dat hij een verrassend dynamisch design krijgt, dat ongeveer halverwege tussen een shooting brake en een SUV zit. De Lyriq krijgt een batterij van 100 kWh en belooft daarmee een rijbereik van 480 kilometer, terwijl snelladen kan onder een maximumvermogen van 190 kW. Aan wisselstroom (via een wallbox) slikt hij tot 19,2 kW, zodat hij thuis in de garage op een uurtje op vijf zijn batterij helemaal vol kan pompen. Hij drijft de achterwielen aan via twee elektromotoren die samen 340 pk en 440 Nm ontwikkelen. In het interieur wordt het dashboard gedomineerd door een gigantisch aanraakscherm van 33 duim en het model wordt standaard uitgerust met Super Cruise, de autonome rijhulp van General Motors.

202104230643022023-cadillac-lyriq-025.jpg

202104230643012023-cadillac-lyriq-021.jpg

Ondanks de ‘upmarket’ positionering en het luxueuze interieur kost de Lyriq in de VS ‘slechts’ 58.795 dollar (zo’n 49.000 euro). Ter vergelijking: de Tesla Model X kost in de VS 83.190 dollar, de Audi e-tron 65.900 dollar en de Jaguar I-Pace 69.850 dollar.

Einde van verbrandingsmotor

Straf nieuws is dat de Lyriq niet alleen Cadillacs eerste volledig elektrische model wordt – er was eerder al de ELR, maar die gebruikte nog een range extender – maar dat hij bovendien het einde inluidt van de verbrandingsmotor bij het Amerikaanse merk. Wanneer de Lyriq volgend jaar op de markt komt in de VS (hij komt normaalgezien niet naar Europa), zal Cadillac geen modellen met een verbrandingsmotor meer op de markt brengen.

202104230643012023-cadillac-lyriq-004.jpg

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: