Spa-Francorchamps, 26 augustus 2022. De Duitse constructeur Audi, een van de merken van de Volkswagen-groep, heeft het mooiste circuit ter wereld uitgekozen om zijn intrede in de Formule 1 aan te kondigen voor 2026. Een sleuteljaar dat niet toevallig is gekozen, want het is op dat moment dat de F1 een nieuw tijdperk ingaat, met nieuwe aandrijflijnen die de perfecte balans slaan tussen verbranding en elektriciteit.
De auto’s van het huidige seizoen gebruiken een turbogeladen 1,6 liter-V6 die ongeveer 650 pk ontwikkelt (met in totaal ongeveer 1.000 pk dankzij de hybride architectuur). Maar in 2026 zal het evenwicht tussen verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning 50/50 zijn. Er blijft enig verschil met de Formule E, die volledig elektrische racebolides gebruikt, maar het komt wel dichterbij.
Elektromotor maakt het verschil
Bovendien zullen de verbrandingsmotoren die binnen vier jaar in de F1 worden gebruikt, gevoed worden door duurzame brandstof en zullen ze allemaal min of meer gelijk zijn. De raceteams beschikken daarentegen wel over wat speelruimte wat betreft de elektrische aandrijving. Het is op dit vlak dat Audi een verschil wil maken. De Duitse constructeur investeert massaal in R&D van deze elektrische architectuur. Op lange termijn zouden er natuurlijk ook afgeleiden kunnen komen voor de productiemodellen van het merk.
De belangrijkste technische uitdagingen draaien rond het vermogen, de autonomie, het gewicht en het formaat van de techniek aan boord. 2026 is trouwens ook het jaar waar Audi enkel nog nieuwe elektrische modellen zal uitbrengen... We snappen nu dus wat beter waarom het Duitse merk deze stap heeft gezet, want wat is een beter technologisch laboratorium dan de Formule 1 om geavanceerde technologie naar de massa te brengen?