Roma is de naam van een nieuwe coupé die Ferrari zopas heeft onthuld. Het is het vijfde en laatste model dat het daglicht zag in 2019, een jaar met bijzonder veel nieuws uit Maranello.
Nieuw segment
Met de Roma treedt Ferrari toe tot een segment dat het tot op heden links had laten liggen. Met zijn centraal voorin geplaatste motor komt dit model de Jaguar F-Type en Mercedes-AMG GT het vuur aan de schenen leggen. Hij is 4,65 meter lang, 1,97 meter breed en 1,30 meter hoog en staat op een wielbasis van 2,67 meter. Daarmee zit hij qua formaat tussen een Aston Martin Vantage en een DB11 en schurkt hij dicht aan bij de onvermoeibare Porsche 911, al houdt die laatste natuurlijk wel vast aan zijn achterin geplaatste motor.
V8 en 8 versnellingen
Onder de motorkap van de Roma ligt een V8 van 3.855 cc met drukvoeding, goed voor 620 pk bij 7.500 o/m en een koppel van 760 Nm bij 3.000 tot 5.750 o/m. Om al dat koppel te verwerken krijgt de coupé een nieuwe gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling die acht verhoudingen telt. En dankzij een volledig nieuw chassis, dat voor 70 procent uit nieuwe onderdelen bestaat die vooral bijzonder licht zijn, heeft de Roma een knappe verhouding gewicht-vermogen van 2,37 kg/pk.
Voor het design kiest Ferrari voor lijnen die veel soberder en vloeiender zijn dan de soms wat gewrongen creaties die we recent van het merk gewoon waren geworden. Het front doet wat denken aan de speedsters Monza SP1 en SP2 terwijl de zeer brede achterkant met smalle horizontale lichten inspiratie lijkt te hebben gevonden bij de meest recente Aston Martins. Wat niet wegneemt dat het eindresultaat bijzonder geslaagd is.