Lingotto is een site die vaak wordt beschouwd als een architecturaal meesterwerk uit het begin van de vorige eeuw, toen gewapend beton in zowat alle grote gebouwen gebruikt werd. De fabriek onder het testcircuit werd ontworpen door de Italiaanse ingenieur Giacomo Mattè Trucco, in een typisch rationalistische stijl, en blinkt uit in zuinigheid. De werken duurden van 1916 tot 1922, en het gebouw werd nadien ingewijd door koning Victor-Emmanuel III.

De fabriek is meer dan 500 meter lang, en bestaat uit twee lange gebouwen voor de productie van auto’s, die zijn ingedeeld in vijf verdiepingen. Op elk uiteinde van het gebouw liet Fiat hellingen toevoegen zodat nieuwe auto’s makkelijk van de ene verdieping naar de andere konden rijden. Zo konden ze op enkele minuten het testcircuit op het dak bereiken.

Van auto’s tot helikopters

Het circuit bestaat uit twee rechte lijnen van ongeveer 400 meter, verbonden door twee paraboolbochten. In deze fabriek werden tientallen modellen geproduceerd, waaronder de Fiat Torpedo, 508 Balilla en 500 Topolino. De productie eindigde in 1982, met een Lancia Delta die als laatste van de band rolde. Giovanni Agnelli, mede-eigenaar van Fiat, was bijzonder verknocht aan dit gebouw en liet er in 2002 een landingsplaats voor een helikopter op installeren, samen met een vergaderzaal onder een glazen koepel.

De hoofdzetel van Fiat, tegenover de fabriek, werd gebouwd in 1926, en werd recent volledig gerenoveerd. Vandaag zijn er nog steeds kantoren van de Italiaanse constructeur. De Lingotto-site biedt vandaag onderdak aan een hotel, een winkelgalerij en een van de grootste congrescentra van Europa. Als je in Turijn bent: een bezoekje waard.