Een paar dagen geleden publiceerden we een artikel over een nieuwe berekeningsmethode voor ons stroomverbruik die de VREG (de Vlaamse Energieregulator) in 2022 wil invoeren. Omdat in de nieuwe methode vooral het veroorzaken van piekverbruiken sterk zou worden belast, kan het opladen van een elektrische of plug-inhybride auto een dure zaak worden. Zeker omdat de VREG nog geen concrete cijfers kan communiceren aangezien een aantal parameters nog worden bestudeerd.
De VREG heeft (naast een aantal van onze lezers) gereageerd en wil het beeld dat ons artikel creëerde graag bijsturen. Wij hadden daarom een gesprek met Mevrouw Leen Vandezande, toezichthouder netbeheer bij de VREG. Daaruit blijkt dat de boodschap genuanceerder is dan wat wij een paar dagen geleden schreven. Maar in afwachting van de definitieve tarieven, die nog even op zich zullen laten wachten, kunnen we voorlopig enkel de mensen van de VREG op hun woord geloven wanneer zij ons beloven dat EV-rijders niet meer zullen moeten betalen als zijn een paar nieuwe spelregels respecteren.
Vroom.be: Mevrouw Vandezande, de maatregel die u voorstelt zou volgens ons niet alleen mensen met een geëlektrificeerde wagen benadelen, maar ook gezinnen waar veel stroomverbruikers tegelijk worden ingeschakeld. Klopt dat?
LV: Allereerst moet ik benadrukken dat wij deze pieken per kwartier berekenen. Als je thuis je inductiekookplaat, je wasmachine of je droogkast inschakelt, gaan die heel kortstondig een grote piek veroorzaken, maar die piek zal geen kwartier aanhouden. Het blijft wel onze bedoeling om mensen verstandiger met hun stroomverbruikers te laten omgaan, dus wie te veel grote verbruikers tegelijk inschakelt, zal dat wel voelen.
Vroom.be: Een geëlektrificeerde wagen die oplaadt, die verbruikt toch constant een hoog vermogen? De meeste EV’s vandaag laden aan 7 tot 11 kW en sommige modellen gaan zelfs tot 22 kW.
LV: We raden de gebruikers van die auto’s aan om een slimme laadpaal te installeren die automatisch het laadvermogen begrenst om zo een piekverbruik te vermijden. Als je een hele nacht lang aan een lager vermogen kan laden, kan je toch al aardig wat stroom recupereren. Bovendien worden deze verbruikspieken verrekend via je distributienettarieven. Die staan los van de stroomprijs zelf. Wanneer de nieuwe tarieven in voege treden, gaat de prijs per verbruikte kWh wel omlaag. Met andere woorden: wie veel verbruikt maar dat verbruik mooi spreidt, kan zelfs goedkoper uitkomen dan wie zijn volledige stroomconsumptie op één moment concentreert. Maar wie het echt nodig vindt om zijn EV-batterij op 4 uur tijd helemaal op te laden, zal dat wel voelen.
Vroom.be: Mensen met een elektrische auto die regelmatig 60 kWh of zelfs meer in één keer moeten kunnen laden, die kunnen toch niet anders dan heel langdurig een hoge piek te verbruiken?
LV: Dat klopt. Als je echt geen andere keuze hebt dan elke nacht te laden aan 10 kW of meer, dan kan het dat je duurder uitkomt. Al is zelfs dat niet zeker: wij hebben een simulatie uitgevoerd met onze interne cijfers voor een gezin dat door de combinatie van een warmtepomp en een EV aan een langdurige piek van 16 kW komt, en zelfs dan kwam het gezin nog goedkoper uit. De voorwaarde is alleen dat je een beetje nadenkt voor je de auto in de stekker steekt. Doe dat niet net voor je gaat koken of de was insteekt. En wie minder kilometers rijdt, doet er beter aan om niet één keer per week de hele batterij in één klap op te laden, maar wel om elke dag een klein beetje bij te laden aan een laag vermogen. Er bestaan slimme laadpalen en systemen voor ‘load balancing’ die je kunnen helpen om je verbruikspieken onder controle te houden.
Vroom.be: Maar dat vereist dan wel een extra investering van de verbruiker?
LV: Ja, of de verbruiker leert zichzelf om zijn stroomverbruikers op elkaar af te stemmen en een voor een te activeren. Dan is die investering niet nodig. Je kan ook je piekverbruik afvlakken via een thuisbatterij, maar dat is natuurlijk een nog duurdere oplossing.