Lamborghini lijkt bezig met een charmeoffensief rond elektrificatie. Stephan Winkelmann, de CEO van het merk, had het er uitgebreid over bij de collega’s van het Britse magazine Autocar en Chief Technical Officer Rouven Mohr sprak met het Britse Auto Express over de Huracan Plug-in Hybrid.

Stapsgewijs

Een onmiddellijke overschakeling naar 100% elektrische modellen zou een te grote schok zijn voor Lamborghini-klanten, dus doet het merk het in kleine stapjes. Terwijl de opvolger van de Avantador gewoon opnieuw een V12 onder de kap krijgt met een zekere mate van elektrificatie, schakelt de Huracan over op een plug-in hybride aandrijflijn, om zo terug competitief te worden tegenover de nieuwere Ferrari 296 GTB plug-in hybride. Die maakt volgens Mohr gebruik van een motor die specifiek voor het Italiaanse merk gebouwd wordt en “meer dan zes maar minder dan 12 cilinders telt. Het zou dus gewoon kunnen gaan om de 5.2 V10, met het laat dus ook de mogelijkheid open dat het een V8 wordt, maar die dus niet gebruikt wordt door Audi, Porsche of Bentley.

De grote verandering komt er in 2028 wanneer Lamborghini een vierde model toevoegt aan zijn gamma. Dat wordt volgens Winkelmann een radicaal getekende 2+2 crossover, die snel gevolgd wordt door een volledig elektrische tweede generatie van de Urus. 100% elektrische auto’s zijn volgens Mohr een uitdaging voor een merk met zoveel emotie als Lamborghini, maar toch ziet hij mogelijkheden voor de ontwikkeling. Daarbij wordt extra aandacht besteed aan zaken als geluid, trillingen de gasrespons en energierecuperatie van de wagen die moeten zorgen voor het typische Lamborghini-karakter. We zijn benieuwd...