We moeten zelfs verder terug in de tijd… naar 1938! Toen deed bandenfabrikant Fulda een beroep op Maybach: de fabrikant wilde banden testen aan hoge snelheden en vroeg de Duitse constructeur om een auto te ontwikkelen die 200 km/u kon halen. Heel wat later, in de 21e eeuw, stelde Fulda, nu onder de vleugels van Goodyear, dezelfde vraag aan Maybach. Dit keer moest de auto 350 km/u kunnen halen!

Exelero

Maybach ontwikkelde daarvoor de Exelero, die de naam kreeg van de performanceband. Deze majestueuze coupé van 5,9 meter gooide bijna 2,7 ton in de schaal! Om die topsnelheid te halen, kreeg hij de V12 biturbo van de Maybach 57 en 62, maar in een versie van 700 pk. 350 km/u werd gehaald en het slagschip haalde 100 km/u in 4,4 seconden. Niet slecht voor zulke zware auto! De banden van Fulda hadden gigantische afmetingen: 315/25, gemonteerd op 23-duimsvelgen. Elk wiel woog ongeveer 46 kg!

Verkocht

Bizar genoeg wilde Mercedes, dat Maybach bezat, deze conceptcar niet houden voor zijn collectie, en het merk zou hem doorverkocht hebben aan de Amerikaanse rapper Birdman, voor de luttele som van 8 miljoen dollar.

Afstammeling

Zowat elf jaar later op het concours d’élégance van Pebble Beach toont Mercedes een conceptcar die als afstammeling van deze Exelero kan worden beschouwd: de Mercedes-Maybach 6, een gigantische coupé waarvan de commerciële toekomst momenteel nog onduidelijk is.