De Nissan Micra schrapt zijn vroegere 0.9-turbomotor van 90 pk die hij met onder meer de Renault Clio deelde en vervangt die door een nieuwe 1.0-turbo. Die laatste is niet alleen sterker (+ 10 pk) en koppelrijker (+ 20 Nm) dan de oude 0.9, maar hij is ook 0,6 tot 0,7 l/100 km zuiniger. Dat komt neer op een vermindering van de CO2-uitstoot met 13 à 15 g/km, afhankelijk van de uitrusting. Daarmee start zijn gehomologeerde CO2-uitstoot bij 103 g/km.
Xtronic
Naast de standaard manuele vijfversnellingsbak is deze nieuwe motor ook verkrijgbaar met een automatische transmissie met de naam Xtronic. Dat is een première sinds de introductie van deze vijfde generatie van de Micra in 2016. Het is een CVT-overbrenging, maar dan wel met een ‘geperfectioneerde’ werking om het ‘koffiemoleneffect’ bij hernemingen te beperken, onder meer door gesimuleerde ‘nepversnellingen’. De CO2-uitstoot van deze Xtronic begint bij 111 g/km.
117 pk
Naast de 100 pk sterke eenliter, die de naam IG-T draagt, krijgt de Micra nog een andere 1.0, de DIG-T, die een totaal ander blok zou hebben. Die laatste ontwikkelt 117 pk, maar vooral een koppel dat dankzij een overboostfunctie tijdelijk kan pieken op 200 Nm, tegenover 160 Nm (of 144 Nm met automaat) voor de IG-T. Volgens Nissan is de DIG-T “afgesteld op klanten die sportiever willen rijden”.
Nog steeds een diesel
Naast deze twee nieuwe motoren blijft de Micra ook nog verkrijgbaar met de atmosferische 1.0-benzinemotor van 71 pk en met een 1.5-diesel van 90 pk.
N-Sport
Tot slot maakt Nissan van de gelegenheid gebruik om een nieuwe uitrustingslijn met sportieve accenten toe te voegen aan het Micra-gamma. Die heet N-Sport en is verkrijgbaar op beide 1.0-turbomotoren.