Voor zijn nieuwe 330e doet BMW opnieuw een beroep op een 2.0 viercilinder. Samen met de elektromotor, die de Beiers in de versnellingsbak hebben geïntegreerd om plaats te besparen, produceert die 252 pk en 420 Nm. Dat levert hem niet alleen een snellere sprint naar 100 km/u op dan zijn voorganger (6 tegenover 6,1 seconden), zijn topsnelheid ligt met 230 km/u ook 5 km/u hoger dan de vorige 330e.

Kleinere koffer, meer rijbereik

De 12 kWh sterke batterij stopt BMW onder de achterbank, waardoor de koffer zo’n 100 liter aan inhoud verliest (375 liter tegenover 480 liter). Wel gaat het volledig elektrisch rijbereik erop vooruit: BMW belooft een theoretisch rijbereik van 60 kilometer, en een hogere topsnelheid in volledig elektrische modus: 140 km/u.

XtraBoost

Opmerkelijk is ook nog de XtraBoost-functie: die geeft de 252 paarden tijdelijk een extra boost van 41 pk. Ten slotte geeft BMW een officieel verbruik op van 1,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 39 g/kmk. De nieuwe BMW 330e staat vanaf de zomer van 2019 in de showrooms.