BMW koos voor het Californische Pebble Beach om de nieuwe generatie van zijn Z4 voor te stellen, de locatie waar vorig jaar de conceptversie als voorloper werd getoond. Deze nieuwe versie behoudt de klassieke roadster-proporties, met een lange motorkap, plaats voor twee en een korte achterkant. BMW zegt dat de Z4 een optimale gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras heeft. Na een stalen wegklapdak voordien keert de stoffen kap terug.
Gespierde lijnen
Er zijn nog meer grote verschillen met zijn voorganger: de Z4 heeft verticalere lichtblokken en fijn uitlopende achterlichten, zoals op de recente 8-Reeks. De flanken en motorkap krijgen ook gespierdere lijnen. Binnenin baseert ook het dashboard zich op de 8-Reeks, met een “hoekige” virtuele cockpit zonder klassieke tellers, en een head-updisplay.
M140i
Voorlopig laat BMW alleen de Z4 M40i First Edition zien, een beperkte reeks met specifieke oranje koetswerkkleur en zwarte 19-duimsvelgen. Zijn drukgevoede zescilinder-in-lijn produceert 340 pk. Daardoor haalt deze Z4 100 km/u in 4,6 seconden. De M40i krijgt ook een elektronisch gestuurd M Sport-sperdifferentieel, adaptieve dempers en M Sport-remmen.
Lente 2019
Alle specificaties van deze nieuwe BMW Z4 (waaronder de andere motoren) worden pas meegedeeld op de officiële presentatie op 19 september. Begin oktober is hij al te zien op het salon van Parijs. De commerciële carrière van deze Z4, die samen met Toyota werd ontwikkeld (voor de terugkeer van de Supra), begint in de lente van 2019.