5. Seres 7 

Het merk Seres kennen we. Het is al sinds 2021 beschikbaar op onze markt en het stelde de Seres 5 zelfs als Europese première voor op het laatste Autosalon van Brussel. De Seres 7 zagen we echter voor het eerst in München. Verrassend genoeg heeft deze SUV van 5,02 m lang plek aan boord voor 7 personen en is het een hybride, dus geen elektrisch model! Hij heeft een 1,5 liter-viercilinder die uitsluitend dienst doet als generator voor de batterij van 40 kWh. Die laatste voorziet dan weer de stroom voor een elektromotor op de achteras van 200 kW (272 pk) en 360 Nm, met optioneel nog een tweede elektromotor van 130 kW (177 pk) en 300 Nm vooraan.



4. BYD Seal U 

Ja, deze nieuwe 4,78 m lange SUV van BYD heet ook Seal en staat op hetzelfde e-platform 3.0 als de berline met dezelfde naam. Toch gaat het niet zomaar om een hogere versie van die laatste, maar eerder om een SUV met een vergelijkbaar formaat. Hij is bovendien al langer op de markt in China dan de Seal, waar hij Song Plus heet. In Europa wordt zijn vooraan geplaatste elektromotor van 218 pk gevoed door een batterij van 71,8 kWh of 87 kWh. Daarmee haalt het model een maximaal rijbereik van 420 of 500 km. De BYD Seal U zou bij ons op de markt moeten verschijnen in de herfst van 2023.



3. Forthing U-Tour V9 

Er komen steeds meer premium monovolumes met 7 zitplaatsen op de markt in Europa. Na de Denza D9, Maxus Mifa 9, Mercedes EQV en de Volkswagen ID. Buzz met lange wielbasis is Forthing aan de beurt, het premiummerk van Dongfeng, dat de U-Tour V9 presenteert. In tegenstelling tot de hierboven vermelde modellen, is deze minivan van 5,21 m lang met een wielbasis van 3 m niet elektrisch! Je kan hem ofwel krijgen met een benzinemotor van 1,5 liter, of met een plug-inhybride aandrijflijn waar we echter nog geen technische details van kennen.



2. Avatr 12 

Neen, Avatr is geen verwijzing naar de filmreeks van James Cameron. Het is een nieuw Chinees automerk dat is ontstaan uit een samenwerking tussen CATL, Huawei en Changan. In München heeft de nieuwe constructeur de 12 onthuld, een volledig elektrische berline van 5 m lang die, net als de Polestar 4, geen achterruit heeft. Waar het model wel mee is uitgerust, is een batterij van 94,5 kWh die ofwel een enkele elektromotor achteraan van 312 pk voedt, ofwel twee elektromotoren die samen 586 pk ontwikkelen. Avatr kondigt aan dat de 12 binnen de twee jaar in Europa op de markt zal verschijnen.



1. HiPhi Z

We hebben het beste voor het laatst gehouden met de HiPhi Z. Deze berline heeft twee elektromotoren die in totaal tot wel 655 pk ontwikkelen! Daarmee kan het model in amper 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. Dankzij zijn batterij van 120 kWh haalt hij dan weer een theoretisch rijbereik van 555 km. Maar het gekste aan de HiPhi Z is niet zijn prestaties of zijn suicide doors achteraan, maar wel zijn unieke lichtsignatuur. Je kan die namelijk volledig personaliseren, en dat zowel aan de buitenkant als binnenin! En dat met de keuze uit meer dan 4.000 programmeerbare LED's op het koetswerk van deze unieke berline. Een model dat trouwens al in Europa wordt verkocht vanaf 105.000 euro. Het is enkel nog niet duidelijk wanneer de eerste exemplaren aan Europese klanten worden geleverd...