De Verenigde Staten zijn vandaag een diep verdeeld land op heel wat vlakken, maar wanneer het over de verbruiks- en uitstootnormen gaat, mogen we gerust van een legislatieve burgeroorlog spreken. Terwijl president Trump, die openlijk de klimaatopwarming in twijfel trekt, de verbruiks- en uitstootnormen voor de autosector verregaand wil versoepelen, wil de staat Californië ze net verstrengen. De twee partijen treffen elkaar in rechtbanken en bekvechten over welk recht nu van kracht is: dat van de federale overheid of dat van de individuele staat. Zeker nu een aantal westelijke staten verklaard hebben zich bij Californië aan te sluiten, loopt Trump nerveus rond. En sommige autoconstructeurs beginnen kant te kiezen: Ford, Volkswagen, BMW en Honda steunen Californië, terwijl General Motors en FCA (Fiat Chrysler) net de kant van Trump kiezen. Maar veel verrassender is dat ook Toyota, dat toch veel van zijn imago heeft gebouwd op zijn groene geloofwaardigheid, achter de Amerikaanse president gaat staan. Nu ja, officieel stelt het merk zich neutraal op, maar het steunt wel de wil van Trump om één norm te hanteren voor het hele land. Al heeft het daar ook wel een goede reden voor…
Slecht rapport voor Toyota
Uit een recent rapport van het Amerikaanse milieuagentschap EPA blijkt namelijk dat de gemiddelde uitstoot en het verbruik van Toyota’s modellen tussen 2012 en 2017 is gestegen. Sterker nog: de Japanse reus is de enige constructeur in de hele VS die het slechter is gaan doen in die vijf jaar. Zelfs FCA, dat nauwelijks hybrides of elektrische modellen heeft en nog graag dikke V8-motoren en grote SUV’s verkoopt, heeft zijn uitstoot weten te verlagen. Het wordt meteen duidelijk waarom Toyota bereid is om Trump te steunen.