We kunnen hier moeilijk spreken over een ‘schoonheid’, maar de Initiale concept van Renault had in elk geval karakter. Net als de Scenic Vision trouwens, die te zien is op de Brussels Motor Show.
Vlijmscherpe hoeken gecombineerd met zachte rondingen: zelfs vandaag, bijna 30 jaar later, mist het ontwerp zijn effect niet. De stijl verwijst naar coupés en monovolumes, maar oogt minder polariserend dan die van de Vel Satis, die grotendeels door deze concept car is geïnspireerd. In het interieur vertrouwde Renault op Franse luxe om klanten met een dikke portemonnee van de Duitse merken af te snoepen: edele materialen en een bekleding van Louis Vuitton.
Waanzin onder de motorkap
Maar het is op mechanisch vlak dat de Initiale nog het meest verrast: nee, het 3,5 liter blok is niet de Nissan V6 die later gebruikt zal worden in de topversies van de Vel Satis, maar wel een... V10 uit de Formule 1, die wat braver gemaakt is en net geen 400 pk levert. Een verbazingwekkend vermogen voor die tijd, zeker voor een Franse berline! Dat is bijvoorbeeld het vermogen van de BMW M5 die 3 jaar later voorgesteld zal worden! Maar het hoogtepunt is natuurlijk zijn beklijvende geluid en de rode zone die pas start bij 8.000 toeren...
Zo'n technisch en esthetisch festijn doet natuurlijk dromen. Veel liefhebbers geloofden erin. Helaas haalde Renault grotendeels de ziel uit het concept om er de Vel Satis van te maken. Een topwagen met een eigen persoonlijkheid, maar die de technische flair en esthetische finesse van deze uitzonderlijke concept car moest missen.