Om met een sportieveling als de Focus RS onder de grens van de 95 g/km te geraken zijn er niet veel oplossingen. Volgens de bron van onze Britse collega’s “volstaat een milde hybridisering niet”. Ford zal dus een hoger elektrificatieniveau moeten gebruiken voor zijn volgende Focus RS. We verwachten een oplossing afgeleid van de hybride groep van de SUV Kuga op basis van een 2.5-viercilinder. Met voldoende sleutelwerk kan die worden opgepeperd tot 400 pk (300 pk op benzine en 100 op stroom) om de machtigste sportwagens van zijn segment zoals de Audi RS3 of Mercedes-AMG A45 S te gaan pesten.
De grootste uitdaging zit hem echter in de overbrenging: welke versnellingsbak moet je gebruiken? Hoe kan je een hybride aandrijflijn verzoenen met een driftmodus? En wat zou dat kosten? Een ware hoofdbreker voor de ingenieurs van Ford, die de typische eigenschappen van de vorige RS’en moeten bewaren, namelijk een niet te kloppen verhouding prestaties-rijplezier-prijs, en die moeten verzoenen met een lage CO2-uitstoot. Laat ons hopen dat een ‘wonderoplossing’ wordt gevonden, want anders verdwijnt de Focus RS gewoon van de markt…Ontdek meer inzichten
Ford