De Belgische groep “werd verrast en is heel bezorgd over deze situatie die, indien bevestigd, een duidelijke inbreuk is op de morele en ethische waarden van de groep”. De importeur verzekert “nooit op de hoogte te zijn geweest van de onregelmatigheden, noch konden ze geïdentificeerd te hebben”.
“We zullen onze verantwoordelijkheid nemen tegenover onze klanten en partners en zullen, in samenwerking met de Volkswagen groep, alle nodige maatregelen treffen die binnen onze controle zijn om het vertrouwen en de loyaliteit van onze klanten in de merken en producten van de Volkswagen groep, te behouden en herstellen.”
Wie is betrokken?
D’Ieteren zal dus actie ondernemen in samenwerking met de Volkswagen-groep om de impact van deze onregelmatigheden op de klanten in te schatten. De groep bevestigt ook dat alle nieuwe voertuigen van de Volkswagen-groep die uitgerust zijn met de nieuwste generatie dieselmotoren (EU 6), die momenteel verkocht worden in België, voldoen aan de wettelijke eisen en milieunormen. D’Ieteren zal alles in het werk stellen om de betroffen auto’s te identificeren en de nodige maatregelen te nemen voor de levering aan de klant.
D’Ieteren bevestigt ook dat de Volkswagen-groep “momenteel nog niet in staat is om aan te geven hoeveel van deze voertuigen getroffen zijn door deze onlangs vastgestelde onregelmatigheden, noch welke modellen en productiejaren betrokken zijn”. Het zou gaan om auto’s met diesels van het type EA 189 geleverd van 2007 tot vandaag. Die zouden meer uitstoten dan voorzien, maar veiligheidsrisico’s zijn er niet.
Slecht imago
Om het imago van het merk op te krikken, engageert D’Ieteren zich op drie punten: “de passende maatregelen treffen om de onregelmatigheden recht te zetten zodra we de impact van de situatie op de klanten, alsook het effect van de onregelmatigheden, hebben kunnen inschatten; zo volledig en transparant mogelijk communiceren zodra we over de nodige informatie beschikken; onze klanten informeren over hun situatie en over de maatregelen die getroffen zullen worden om de onregelmatigheden recht te zetten”.
Het spreekt voor zich dat het imago van de Volkswagen-groep een stevige deuk krijgt en D’Ieteren verwacht dat deze crisis een negatieve impact zal hebben op zijn activiteiten.