De Volkswagen-groep wil de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen terugschroeven ten voordele van de huidige modellen met verbrandingsmotor. Enerzijds vordert de verkoop van batterij-elektrische wagens niet zo goed als gehoopt, en anderzijds heeft Europa zich teruggetrokken wat de nieuwe Euro 7-uitstootnorm betreft. Het resultaat: de Duitse groep zal zijn Polo, T-Cross en Fabia langer dan voorzien in de verkoop houden, terwijl de ID.3, ID.4 en Enyaq worden afgeprijsd om de kassen te spijzen.

Betaalbare EV's van Volkswagen vertraagd

Op het eerste gezicht betekent dit goed nieuws voor consumenten die een nieuwe wagen willen kopen voor een redelijke prijs. Het addertje is dat deze strategie ook betekent dat de toekomstige kleine en betaalbare elektrische modellen van de groep worden uitgesteld. De ID.2 en zijn SUV-afgeleide waren oorspronkelijk gepland voor 2025 en 2026, maar deze twee modellen en hun Skoda- en Cupra-broertjes zullen uiteindelijk pas een jaar later op de markt komen.

Goed nieuws voor de concurrentie?

Dit uitstel zou weleens geweldig nieuws kunnen betekenen voor Renault, Citroën en de rest van de Stellantis-groep, en misschien zelfs voor Tesla. Het uitstel naar 2026 en 2027 voor de ID.2 en zijn hogere broertje maakt namelijk de baan vrij voor de Renault 5 E-Tech, Citroën ë-C3, Fiat Pandina en misschien wel voor de toekomstige Tesla Model 2. Is het uitstellen van zijn compacte EV's een goede of een slechte zet van de Volkswagen-groep? De tijd zal het leren...

?