Zoals de meerderheid van zijn concurrenten moet ook BMW in Europa een 100 % elektrisch merk worden tegen 2035. En hoewel autobouwers als Jaguar of Mercedes dat sneller willen doen (respectievelijk 2025 en 2030), neemt BMW liever zijn tijd om dat doel te bereiken, met tegen 2030 een gamma dat voor 50 % uit elektrische modellen bestaat. Maar dat betekent niet dat de autobouwer uit Beieren op zijn lauweren rust, verre van zelfs! Zo werkt het onder andere samen met Solid State om drogestofbatterijcellen te ontwikkelen die gebruikt zullen worden in zijn volgende generatie elektrische auto’s.

In afwachting is de nieuwe i7 het technologische uithangbord. Wat is er immers beter dan een vlaggenschip als de 7 Reeks om te tonen waar je mee bezig bent? De Duitse ingenieurs tonen hier al hun kennis op het vlak van elektromobiliteit. Een opvallende cocktail!

Tegen elke prijs behagen?

De nieuwe BMW i7 is imposant, met de look van een massieve en onverwoestbaar ogende berline. Hij trekt dus de aandacht onderweg. Design is iets subjectiefs, maar de ontwerpers van het merk kozen voor een stijl die het midden houdt tussen statig en kitsch, en voor de meest extreme versies zelfs vulgair. Het is een op zijn minst dappere weg die BMW bewandelt. Achter een relatief klassieke lijn en evenwichtige proporties vinden we een hele hoop details die (voor ons Westerlingen dan toch) vragen oproepen, zoals het gigantische radiatorrooster of iets wat lijkt op geslepen kristal in het interieur, wat erop wijst dat BMW hier overduidelijk mikt op de markten waar het stikt van de ‘nouveaux riches’.

En vanuit puur economisch perspectief kunnen we dat begrijpen. Europa is verantwoordelijk voor nog maar voor 9% van de verkoop van de 7 Reeks, terwijl China 45% voor zijn rekening neem, en het Midden-Oosten, Korea en Japan samen 26%. En daar zijn er meer mensen die graag hun fortuin aan de buitenwereld tonen!

Een haven van rust

Waar de i7 weet te overtuigen, is wanneer je plaats neemt in zijn interieur. Eens je de (gemotoriseerde) deur achter je dicht getrokken hebt, waan je je in een salon waar alles op maat gemaakt lijkt om je op je gemak te stellen, te beginnen met een indrukwekkende geluidsisolatie. Er zijn nauwelijks geluiden die de stilte breken die in het interieur heerst, zelfs wanneer je aan hoge snelheid rijdt.

De zetels benaderen van weer de perfectie, zowel wat de ondersteuning betreft als de ruimte en het comfort. BMW koos voor een compromis hardheid-zachtheid dat ons ideaal leek, vooral tijdens ritten van meerdere honderden kilometers. Optioneel kunnen de passagiers achterin genieten van een uitklapbare voetensteun. Zelfs mensen met een groter gestalte kunnen op die manier de benen strekken.

Allesbehalve log

Ondanks een leeggewicht van 2,7 ton is onze i7 xDrive60 nog altijd een toonbeeld van dynamiek, wat het rijden aangenaam en zelfs stimulerend maakt. Sportief is hij niet, maar eerder perfect beheerst dynamisch. Dat is onder andere te danken aan vierwielsturing en vierwielaandrijving, waarbij elke as over zijn eigen elektromotor beschikt. Dat moet de wegkwaliteiten van het model en zijn manoeuvreerbaarheid sterk verbeteren. Ook goede punten krijgt de adaptieve luchtvering, die bijzonder efficiënt is. Het systeem dat gebruik maakt van artificiële intelligentie is gekoppeld aan een reeks sensoren en een camera vooraan, die de wegoneffenheden analyseren en 33 keer per seconde een aantal parameters aanpassen om het compromis tussen comfort en efficiëntie optimaal te houden. De hoogte van het koetswerk kan variëren over 3 cm, afhankelijk van de omstandigheden. 

De Beierse limousine gedraagt zich keizerlijk op de snelweg en buiten de stad, maar in dichter bevolkt gebied is het oppassen geblazen met de imposante afmetingen. Toch is hij makkelijk dagdagelijks te gebruiken, en dat met een comfortniveau dat maar weinig concurrenten kunnen evenaren.

Duur maar indrukwekkend

Op heel wat vlakken onderscheidt de i7 xDrive zich. Te beginnen met zijn aandrijflijn, die 544 pk en 745 Nm levert. En er is een ‘boost’-hendel achter het stuur, waardoor je gedurende 10 seconden over meer vermogen beschikt. Al even indrukwekkend is het officiële rijbereik, dat 590 tot 625 km bedraagt (volgens de WLTP-cyclus). In de praktijk draaide ons verbruik rond de 24 kWh/100 km, goed voor een rijbereik van zo’n 400 km. Wat het opladen betreft, duurt het 34 minuten voor de batterij met een capaciteit van 101,7 kWh van 10 % tot 80 % bijgeladen is (aan een DC-lader met een vermogen van 195 kW) en bijna 5 uur aan een 22 kW (AC) Wallbox

Tot slot kunnen we alleen maar onder de indruk zijn van de uitrusting en de technologie die in de i7 verwerkt zit. Naast de navigatie die laadstops inplant, het dubbele gebogen scherm op het dashboard, het immense ‘Theatre Screen’ met een afmeting van 31,3 duim achterin, de gemotoriseerde deuren of nog het geluidssysteem van Bowers & Wilkins, is er nog zoveel uitrusting die we hier niet allemaal kunnen opsommen.

Ons verdict

Met een instapprijs van € 137.900 is de i7 XDrive60 duidelijk niet voor iedereen weggelegd. Maar wie er één wil, kan hem tot in de kleinste details aankleden, en op die manier de eindfactuur doen oplopen tot boven de € 200.000. Voor die prijs krijg je een comfortabel voertuig met een indrukwekkende technologische uitrusting waarmee je zonder moe te worden de kilometers aan elkaar rijgt. Je moet enkel om de 400 km een pauze nemen om hem op te laden.

Bij de concurrentie kan alleen de Mercedes EQS een vuist maken tegen deze BMW, en dan nog: enkel de 580 4Matic heeft een min of meer gelijkaardige uitrusting. Die is dan wel iets lichter dan de i7, maar wel iets minder geraffineerd en wat minder ruim. De BMW is dus de enige échte 100 % elektrische limousine in dit nichesegment.