De nieuwe 'Strong Hybrid' aandrijving van Suzuki maakte al een goede indruk tijdens onze eerste korte test van de Vitara jaargang 2022 net voor de zomervakantie. Dat was onder andere te danken aan zijn beperkte dorst naar loodvrije brandstof, ondanks de optionele vierwielaandrijving en een veeleisend, heuvelachtig testparcours. Een goede indruk die nu bevestigd wordt tijdens een test van een volledige week in de tweewielaangedreven versie.


Micro of full

Om nog even je geheugen op te frissen: bij het nieuwe modeljaar van de Vitara en de daarmee gepaard gaande komst van vernieuwde LED koplampen, kan je kiezen tussen twee verschillende geëlektrificeerde motoren. Enerzijds de 1.4 liter 48 volt micro-hybride benzine, welbekend is in de Suzuki-catalogus, in een 130 pk sterke versie. En anderzijds de nieuwe 'full-hybrid' aandrijving van de Japanse autobouwer. In dit geval is de aandrijflijn gebaseerd op een 1.5-liter grote atmosferische viercilinder met een hoge compressieverhouding (13:1), die zijn werk kan doen volgens de Atkinson-cyclus. Dat zorgt voor een grotere brandstofefficiëntie. Dit blok wordt gekoppeld aan een 24 kW (33 pk) sterke elektromotor via een gerobotiseerde zesversnellingsbak. Die combinatie levert een totaalvermogen op van 115 pk en een maximumkoppel van 138 Nm.


Elektrificatie die weinig plaats inneemt...

Om het geëlektrificeerde gedeelte van ionen te voorzien zonder gedoe met opladen via het stroomnet, recupereert de Vitara Strong Hybrid energie bij het afremmen en slaat die op in een lithium-ion batterij met een capaciteit van 840 Wh die onder de koffervloer ligt. Door zijn beperkte afmetingen behoudt de koffer een praktisch bruikbaar laadvolume van 289 liter. En de mogelijkheid om de rugleuningen van de zetels neer te klappen (60/40).

... maar wel gul genoeg is

Op de weg gomt de elektromotor de traditionele schokjes van gerobotiseerde versnellingsbakken bij het schakelen in deze hybride efficiënt weg. Je kan ook rekenen op voldoende prestaties als dat nodig is, met behoud van een overtuigender mechanisch plezier dan bij sommige concurrerende hybride aandrijvingen waarbij je soms de indruk krijgt dat je op je honger blijft zitten bij krachtig optrekken...

Maar in het gebruik waarderen we deze aandrijflijn vooral om de vloeiende overgangen tussen het gedeelte met verbrandingsmotor en het elektrische, en om zijn vermogen om regelmatig in de volledig uitstootvrij te rijden. In theorie kan de Vitara, als de batterij volledig opgeladen is, in elektrische modus ongeveer 4 à 5 km afleggen aan een constante snelheid van 60 km/u. In de praktijk wisselt het systeem echter vaak af tussen de verschillende krachtbronnen. Als je 'rustig' vertrekt, is de elektromotor voldoende sterk om de Vitara in zijn eentje tot ongeveer 80 km/u te laten rijden. Maar zelfs bij hogere snelheden valt de benzinemotor regelmatig uit als je het gaspedaal heel zacht beroert.

Amper meer dan 4l/100 km

Resultaat: zonder onze toevlucht te nemen tot extreem eco-rijden, noteerden we een gemiddeld verbruik van iets meer dan 4l/100km (4.2l/100km) op een route door de buitenwijken. Maar het goede nieuws is dat deze dorst niet veel groter wordt, zelfs niet in veeleisender omstandigheden. Tijdens langere snelwegritten, waar een hybride aandrijving minder tot zijn recht komt, blijft het gemiddelde verbruik beperkt tot ongeveer 5 tot 5,5 l/100 km. Dat komt dicht in de buurt van het WLTP-gehomologeerde verbruik van 5,3 l/100 km.

Zonder tierlantijntjes

Een mooi resultaat voor een SUV die comfortabele ruimte biedt en die zich, dankzij zijn royale bodemvrijheid, bij gelegenheid ook buiten de asfaltwegen kan wagen. Algemeen beschouwd kan je de Vitara 2022 ook waarderen om zijn uitstekende compromis tussen rijcomfort en dynamisch weggedrag, en om zijn 'eenvoud' in het gebruik. Dat is het geval voor zijn hybride aandrijflijn die geen bijzondere inspanning vraagt om efficiënt te werken (druk gewoon op de ‘Eco’ stand en klaar is kees...). Maar ook om zijn algemene ergonomie. Hoewel hij moderne uitrusting biedt, heeft de Vitara een eenvoudig dashboard. Hij is daarmee ver verwijderd van de soms moeilijk te vatten technologische opsmuk van sommige concurrenten. Airconditioning, navigatie, multimedia, enz. Alles kan gemakkelijk bediend worden zonder ingewikkelde handelingen.

Hoeveel kost hij?

Suzuki biedt de Vitara Strong Hybrid aan vanaf het GL+ uitrustingsniveau, wat betekent dat de standaarduitrusting al zeer royaal is. Daartoe behoort een volledige veiligheidsuitrusting: 7 airbags (waaronder een knie- en gordijnairbag die ook de passagiers achteraan beschermt), adaptieve cruise controle met stop & go functie, dodehoekbewaking, een rijstrookassistent, enz. Er is ook een volledig infotainmentsysteem met een 7 duim aanraakscherm en een heleboel comfortfuncties zoals automatische airconditioning, achteruitkijkcamera, verwarmde zetels, enz. De prijs bedraagt € 30.349 voor een 4X2 of € 32.849 voor een 4X4. Als je dat wil, kan je voor € 1.800 extra overstappen op de topklasse GLX met nog meer uitrusting. Voor de volledigheid wijzen we er ook op dat Suzuki een garantie biedt van maximaal 5 jaar (150.000 km).

Ons verdict

De ‘Strong Hybrid’ aandrijving past perfect bij de Vitara. Hij is eenvoudig te bedienen en bezorgt het model een concurrentiële efficiëntie zonder afbreuk te doen aan zijn dynamische kwaliteiten of zijn praktische aspecten. Een ‘outsider’ die het ontdekken waard is, zeker voor klanten die op zoek zijn naar een hybride SUV zonder overbodige extra’s!