Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 april 2024
  • Elektrisch

Nu is het officieel: de langverwachte elektrische versie van de iconische terreinwagen van Mercedes heet niet ‘gewoon’ EQG, zoals we hadden verwacht na de gelijknamige conceptcar uit 2021. De geëlektrificeerde versie van het bakbeest dat in de jaren ’70 werd geïntroduceerd krijgt officieel de naam ‘G 580 with EQ technology’, of kortweg G 580 EQ.

Ladderchassis, maar iets gestroomlijnder

Technisch gezien staat de G 580 EQ nog altijd op hetzelfde ladderchassis als zijn tegenhanger met verbrandingsmotor, die onlangs nog een facelift kreeg. Net als de nieuwe Mercedes G-Klasse 2024 let deze G 580 EQ ook op de details om zijn stroomlijn zo gunstig mogelijk te maken. Natuurlijk is hij nog steeds zo hoekig als maar kan zijn, maar de elektrische G-Klasse probeert de wind toch een beetje te sturen met een iets hogere motorkap, luchtgeleiders in de wielkasten, hertekende A-stijlen en een specifieke spoiler op het dak. De elektrische G-Klasse valt verder op met zijn zwarte grille, die je als optie kan laten verlichten. Het traditionele reservewiel op de kofferdeur kan desgewenst ook worden omgevormd tot een bergruimte voor je laadkabels.

4 elektromotoren

Om hem nog steeds de benchmark te laten zijn op vlak van terreinrijden (en om zijn astronomische prijs te rechtvaardigen), heeft Mercedes niet bespaard op het elektrificatieproces van zijn G-Klasse. De G 580 EQ beschikt daarmee over 4 elektromotoren van 108 kW (147 pk) per stuk, die individueel worden aangestuurd en die elk rechtstreeks hun eigen wiel aandrijven. De elektrische G-Klasse heeft dus geen mechanische differentiëlen meer, zoals de G-Klasse met verbrandingsmotor, maar beschikt over een ‘virtuele’ vergrendeling die nog efficiënter moet werken. Elk wiel kan namelijk precies de juiste hoeveelheid koppel krijgen die het nodig heeft, afhankelijk van de omstandigheden.

1.164 Nm... en meer dan 3 ton!

De G 580 EQ maakt ook indruk met zijn gecombineerde vermogen van 432 kW (588 pk) en 1.164 Nm, waarmee hij van 0 tot 100 km/u sprint in 4,7 seconden. De topsnelheid van deze mastodont van meer dan 3 ton (3.085 kg rijklaar...) is begrensd op een redelijke 180 km/u.

Speciale functies

Deze volledig onafhankelijke transmissie geeft de G 580 EQ enkele unieke functies: G-Turn, G-Steering en een intelligente kruipfunctie. Je kan ze inschakelen via de schakelaars op het luxueuze dashboard van de G-Klasse, waarmee je normaal de differentiëlen vergrendelt in de versie op brandstof.

Met de G-Turn-functie kan de G 580 EQ ter plekke om zijn as draaien, zoals met een voertuig op rupsbanden. Op een zacht of glad terrein kunnen de wielen links en rechts daarmee in de tegengestelde richting draaien.

G-Steering is misschien iets minder spectaculair, maar daarom niet minder interessant in het terrein. Daarmee kan je de draaicirkel verkleinen op een losse ondergrond door het koppel op een gerichte manier te beheren per wiel. Een soort vectoriële koppelverdeling zoals bij sportwagens, maar dan aan een lagere snelheid om de G 580 EQ korter om zijn binnenste achterwiel te doen draaien in krappe bochten.

De intelligente kruipfunctie werkt dan weer als een klassieke afdaalhulp, zoals je op de meeste terreinvaardige auto’s terugvindt. Maar dankzij de specifieke kenmerken van de elektromotoren en een korte overbrenging op elke motor zou die soepeler moeten werken dan ooit.

Autonomie elektrische G-Klasse

De G 580 EQ heeft een grote lithium-ionbatterij die in het frame van zijn ladderchassis zit ingewerkt, met een nuttige capaciteit van 116 kWh. Daarmee haalt de elektrische G-Klasse volgens de WLTP-cyclus een actieradius van 473 km in het gunstigste geval. We zullen zien wat het in de praktijk geeft... Is de batterij plat, dan kan je hem tot 200 kW snelladen om van 10 tot 80% bij te laden in 32 minuten. De boordlader kan dan weer tot 11 kW wisselstroom verwerken.

Prijs elektrische Mercedes G-Klasse

Mercedes brengt zijn elektrische G-Klasse om te beginnen uit als speciale lanceringsreeks Edition One met een prijs van net geen 200.000 euro: 198.803 euro, om precies te zijn. 


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km