Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 24 april 2024
  • Sector

Volkswagen kondigde de komst van ChatGPT in zijn nieuwste modellen vol trots aan op de CES 2024-beurs in Las Vegas afgelopen januari, waar het een nog gecamoufleerd prototype van de Golf 8.5 GTI voorstelde met het nieuwste infotainmentsysteem aan boord. Intussen is echter duidelijk dat élk recent model van het merk met het MIB4-infotainmentsysteem kan genieten van deze technologie: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID. Buzz en ook de nieuwe Tiguan en Passat. Maar wat houdt het precies in?

De problemen met MIB3

Laten we eerst eens kijken naar welke fysieke en ergonomische veranderingen MIB4 met zich heeft meegebracht. Bij de introductie van het MIB3-systeem op de Golf 8 en de ID.3 kwam er heel wat kritiek op de software van de modellen. De ID.3 moest zelfs uitgesteld worden om de problemen te verhelpen. En ook na de lancering was niet iedereen tevreden met de ergonomie, denk maar aan de aanraakgevoelige sliders voor de temperatuur en het volume die niet verlicht waren.

Sindsdien zijn er al heel wat updates geweest, maar MIB4 hoopt een definitieve oplossing te bieden dankzij een stabielere software, een logischere indeling van de menustructuur en de mogelijkheid om snelkoppelingen te programmeren voor je favoriete functies. En we hebben het getest: het werkt echt logischer en sneller, waardoor je minder lang afgeleid bent van de weg als je iets wil instellen of opzoeken. Als kers op de taart zijn er nu weer meer echte knoppen én geven de sliders licht in het donker. 

Lokaal of niet?

De grootste evolutie merk je dus niet wanneer je het scherm aanraakt, maar wel wanneer je de stemassistent gebruikt. Dankzij een samenwerking met Cerence, dat infotainmenttechnologie levert aan bijna alle grote autoconstructeurs, kan IDA, de stemassistent van Volkswagen, naadloos samenwerken met ChatGPT via Cerence Chat Pro. Het proces verloopt via een stappenplan: eerst kijkt de boordcomputer of er lokaal een instelling moet veranderd worden, een navigatiebestemming ingegeven moet worden of als je bijvoorbeeld een contactpersoon wil bellen. Die mogelijkheden zijn ook uitgebreid ten opzichte van de vorige generatie van de stemassistent.

Onbeperkte mogelijkheden

Kan de vraag niet beantwoord worden door de auto zelf, dan wordt hij anoniem doorgestuurd naar ChatGPT, dat toegang heeft tot online databases en zelfs tot Wikipedia om een antwoord te bieden op je vraag. Heeft de kunstmatige intelligentie gevonden wat je wil weten, dan wordt het antwoord gewoon voorgelezen door de stem van IDA. 

In theorie zou je dus bijna alles moeten kunnen vragen, van “Wat is er gebeurd in het nieuws vandaag?” tot “Wie won de Slag bij Hastings?” Maar ook meer diepgravende toepassingen zoals een nieuw inzicht krijgen tot een logisch probleem of een verhaaltje verzinnen behoren tot de mogelijkheden. Enkel medische en juridische vragen zouden we nog niet direct toevertrouwen aan de ChatGPT-stemassistent...

Ook naar andere merken


Natuurlijk is Volkswagen niet de enige die deze populaire AI-toepassing aan boord van zijn wagens wil krijgen. Concerngenoot Skoda maakt natuurlijk gebruik van hetzelfde infotainmentsysteem en brengt dezelfde functionaliteit naar zijn stemassistent ‘Laura’. Maar ook Stellantis (met name DS en Peugeot), General Motors en Mercedes hebben al aangekondigd ChatGPT naar hun modellen te brengen. En zo wordt het infotainmentsysteem van een auto getransformeerd van een simpel scherm voor de GPS en de radio tot een interactieve computer met alle kennis van de wereld aan boord...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km