Mercedes E-Klasse Break of All-Terrain: welke moet je kiezen?

Net als bij de vorige generatie krijgt de E-Klasse break opnieuw een avontuurlijke All-Terrain-versie. Welke voordelen brengt die met zich mee?

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 20 november 2023
  • Aankoop

De Mercedes E-Klasse All-Terrain werd voor het eerst gelanceerd in 2017 en bereidt zich opnieuw voor op een avontuur. Deze tweede generatie E-Klasse All-Terrain is gebaseerd op de nieuwe generatie E-Klasse Break en staat klaar om het gamma zeer binnenkort te versterken.

Ge-SUV-iseerd uiterlijk

De E-Klasse All-Terrain wordt exclusief aangeboden als break en onderscheidt zich vooral van de 'gewone' E-Klasse Break met zijn specifieke look. Kijken we meer in detail, dan zien we speciale bumpers, chromen beschermplaten voor- en achteraan en donkergrijze wielkastbeschermers. Bovendien heeft de E-Klasse All-Terrain een specifieke grille met twee iridiumzilverkleurige lamellen die verwijst naar de SUV's van Mercedes. De grille krijgt eveneens een grote ster in het midden en een sterretjesmotief. Als optie kan je hem zelfs laten verlichten als je dat wil.



Breder en hoger

Qua afmetingen behoudt de All-Terrain quasi dezelfde lengte als de reguliere E-Klasse Break (4.950 mm, wat 1 mm langer is), maar hij krijgt wel bredere schouders dankzij zijn zijdelingse koetswerkbeschermers (1.904 mm, 24 mm breder). Het model is ook iets hoger, met een dak dat 1.497 mm boven de grond uitsteekt, tegenover 1.469 mm voor de E-Klasse Break. Die 28 mm extra hoogte is vooral te danken aan de grotere bodemvrijheid en de dikkere 235/55 R 18-banden die standaard worden aangeboden (optioneel kan je velgen tot 20 inch krijgen).

AIRMATIC en…

Natuurlijk rechtvaardigt deze avontuurlijk E-Klasse zijn All-Terrain-badge niet enkel met wat uiterlijk vertoon. Zo krijgt het model standaard Airmatic-luchtvering, die optioneel is op de gewone Break. Het systeem koppelt luchtbalgen aan adaptieve ADS+-dempers en biedt niet alleen een uitstekende filtering van oneffenheden en een stabiele koets wanneer de auto beladen is, maar je kan er ook de koetswerkhoogte mee instellen. In het geval van de All-Terrain kan je de wagen wat hoger op zijn pootjes zetten om moeilijk terrein over te steken, met bijna 5 cm extra bodemvrijheid (+ 46 mm). Maar deze luchtvering maakt het ook mogelijk om het model automatisch 15 mm te verlagen wanneer je 120 km/u rijdt in de Comfort-modus, om zo de luchtweerstand en daarmee het verbruik te verlagen.



… standaard 4MATIC

Nog een standaardvoorziening op de Mercedes E-Klasse All-Terrain: 4Matic-vierwielaandrijving. Die wordt standaard meegeleverd op alle motorisaties, terwijl de E-Klasse Break voorlopig enkel nog maar met achterwielaandrijving te krijgen is. In België wordt de E-Klasse All-Terrain bij zijn lancering aangeboden met twee dieselmotoren: een mild hybride op 48 volt (E 220 d 4Matic) en een plug-inhybride variant (E 300 de 4Matic). In beide gevallen zit er een 2 liter-viercilinder van 197 pk onder de kap. Die wordt bijgestaan door een kleine elektromotor van 23 pk/205 Nm op de mild hybride E 220 d, of door een sterker exemplaar van 129 pk/440 Nm in het geval van de plug-inhybride E 300 de. Die laatste krijgt ook een grote batterij van 25,4 kWh die een elektrisch WLTP-rijbereik verzorgt van meer dan 100 km.



Op praktisch vlak kan de E-Klasse All-Terrain geremde aanhangwagens trekken tot 2.100 kg. Zijn trekhaak kan ook verticale lasten tot 84 kg dragen. Daarmee kan je bijvoorbeeld zware elektrische fietsen met een gerust hart vervoeren. Al zijn dit waarden die ook door de conventionele E-Klasse Break worden bereikt.

Specifieke functies

Verder biedt het interieur van de E-Klasse All-Terrain nog een aantal specifieke functies en uitrustingen. Zo krijg je standaard AMG-sportpedalen uit roestvrij staal en vloertapijten met het All-Terrain-logo. En kies je voor de specifieke All-Terrain-rijmodus, dan tonen het bestuurdersdisplay en het centrale aanraakscherm ook offroadgerelateerde weergaves. Dankzij de 360°-camera is er ook een 'transparante motorkap' te zien in de All-Terrain-modus. Dan toont het centrale scherm een virtuele weergave onder de motorkap dankzij het beeld van de camera vooraan. Zo kan je als bestuurder obstakels zoals grote stenen of diepe kuilen eerder opmerken als je in het terrein rijdt.



Wat kost dat?

Dan blijft er nog maar één vergelijkingspunt tussen de E-Klasse Break en de All-Terrain over: hun prijzen. Daarvoor is het echter nog even wachten. Mercedes-Benz opent namelijk de bestelboeken voor de nieuwe E-Klasse All-Terrain pas in het eerste kwartaal van 2024. De E-Klasse Break is echter al beschikbaar. In België heeft het model een vanafprijs van 69.575 euro op benzine (E 200), 71.874 euro op diesel (E 220 d), en 76.714 euro als plug-inhybride op benzine (E 300 e).

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes E-Klasse? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste E-Klasse-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km