Betaalbare luxe: Buick Skylark (1980 – 1985), de zuinige Amerikaan

Niet alle Amerikaanse auto’s zijn gigantische slagschepen met een astronomisch verbruik. De Buick Skylark, een zuinig model uit de jaren 80, toont hoe het ook kan.

  • Piette François
  • 09 juni 2017

Om de energiecrisis het hoofd te bieden, lanceerde General Motors een nieuw platform voor zuinige auto’s, “X-Body”. Die architectuur was modern, want dreef de voorwielen aan. De Buick Skylark was 4,62 meter lang, en had vier- en zescilinders in de aanbieding. Specificaties die niet ver verwijderd waren van de Europese auto’s uit die tijd, waardoor hij dus in Europa werd ingevoerd.

Viercilinder of V6?

Onder de motorkap wilde Buick duidelijk op zuinigheid spelen: een viercilinder van 2,5 liter en 91 pk of een V6 van 2,7 liter en 117 pk. Klanten konden ook kiezen tussen een manuele vierversnellingsbak en een drietrapsautomaat. Geen tot de verbeelding sprekende cijfers, maar op het einde van zijn carrière kreeg de topversie van de Skylark een V6 van 137 pk.

American chic

Onderhuids was er misschien sprake van downsizing avant la lettre, de verpakking was nog steeds op en top Amerikaans. Liefhebbers vonden in de Skylark voldoende chroom, (namaak)hout en typische gadgets. De uitrusting was ook guller dan die van de Europese concurrenten uit die tijd. Bovendien had de Skylark ook een onwaarschijnlijk interieur met velours en sofazachte zetels.

Vandaag

De Skylark ziet eruit als een Amerikaans slagschip, maar heeft niet de prestaties, het geluid of de ruimte van de klassieke Amerikanen. Des te beter: de motoren kosten je dus geen fortuin aan benzine en je kunt hem nog zonder problemen parkeren. Kies weliswaar voor een handige vierdeurs. Qua motoren ga je beter voor de V6: de viercilinder is niet alleen te zwak, maar is bovendien slecht ontworpen en fragiel.

Hoeveel betaal je ervoor? Niet veel: tussen € 2.500 en € 6.000 voor een model met V6 in goede staat. Die moet je wel zien te vinden: er werden gedurende vijf jaar wel bijna 87.000 exemplaren gebouwd, maar er werden er weinig geïmporteerd. Je zult dus opnieuw de grens over moeten…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km