Xiaomi SU7 in 5 cijfers

De Chinese prijzen van de Xiaomi SU7 zijn bekend! En ze zijn bijzonder scherp... Reden genoeg om eens stil te staan bij de 5 belangrijkste cijfers van de elektrische berline!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 29 maart 2024
  • Divers

1. 3 versies

Xiaomi heeft nu officieel de bestelboeken geopend voor zijn SU7! Een elektrische berline die in drie versies wordt aangeboden. De instapversie heeft een enkele motor op de achteras van 220 kW (299 pk) en 400 Nm, met een batterij van 73,6 kWh. Een trapje hoger staat de SU7 Pro, die hetzelfde vermogen krijgt, maar dan met een grotere batterij van 93,7 kWh. Tenslotte is er nog de SU7 Max, die zowel de Porsche Taycan als de wetten van de fysica lijkt te willen tarten...

2. 2,78 seconden

Op beide assen van de SU7 Max zit namelijk een elektromotor, samen goed voor een totaal van 495 kW (673 pk) en 838 Nm! Daarmee kan de Chinese berline in amper 2,78 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, met een topsnelheid van 265 km/u! Indrukwekkende prestaties die nog een paar niveaus hoger liggen dan die van de SU7 en SU7 Pro, al zijn die ook al best vlot met een 0-100 km/u in respectievelijk 5,28 en 5,7 seconden, en in beide gevallen een topsnelheid van 210 km/u.

3. 830 km

Qua actieradius laat de Xiaomi SU7 het ook niet afweten. De instapversie van de Chinese berline beschikt al over een maximale autonomie van 700 km, terwijl de SU7 Max met zijn accupakket van 101 kWh zelfs tot 800 km per laadbeurt kan afleggen. Maar de onbetwiste kampioen is echter de SU7 Pro, die tot 830 km actieradius haalt! Toegegeven, dit is volgens de vrij optimistische Chinese CLTC-cyclus, maar dan nog. De SU7 kan trouwens niet enkel ver rijden op een laadbeurt, ook het laden zelf zou niet al te lang mogen duren...

4. 800 V

De Xiaomi SU7 staat namelijk op een volledig nieuwe architectuur op 800 V, die speciaal is ontwikkeld voor het model door de smartphonefabrikant. Een maximaal laadvermogen krijgen we nog niet te weten, maar Xiaomi zegt wel dat de SU7 in staat is om tot 350 km actieradius te recupereren in slechts 15 minuten.

5. 215.900 yuan

De Xiaomi SU7 is vanaf nu te bestellen in China en heeft er een vanafprijs gekregen van 215.900 yuan, wat neerkomt op ongeveer... 27.625 euro volgens de huidige wisselkoersen! Ter vergelijking: dat is 30.000 yuan of 4.000 euro minder dan een Tesla Model 3 in China. Het is zelfs zo goedkoop dat de baas van de constructeur heeft aangekondigd dat Xiaomi zelfs geld verliest op de basisversie. Helaas wordt deze SU7 enkel verkocht in China... Maar wie weet kan je binnenkort, naast een telefoon, ook een auto kopen van Xiaomi in Europa!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km