BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De Amerikaanse autobouwer waagt zich terug aan het topsegment
Cadillac staat al sinds het in 1909 opgenomen werd in General Motors synoniem voor luxewagens op zijn Amerikaans. En hoewel er op dat vlak een onderbreking was in de jaren ‘80 en ‘90, met inspiratieloze modellen als de Cimarron of de Catera, is het merk nu terug op de goede weg. De Escalade, XLR of nog de CTS hebben er allemaal toe bijgedragen dat Cadillac terug is in het premium-segment, naast de Europese en Japanse referenties.
Maar Cadillac mikt nu nog hoger, in die mate zelfs dat het merken als Bentley en Rolls-Royce in het vizier neemt. Da’s durven! Een stevige uitdaging die het wil aangaan met een nieuw model, de Celestiq. Die zal minstens $ 340.000 kosten (€ 310.000), gedeeltelijk met de hand gebouwd worden en personaliseringsmogelijkheden bieden die de Britse concurrenten het nakijken geeft.
Naast een technologisch bijzonder vooruitstrevende basis wil de Celestiq zich ook onderscheiden met zijn hoogstaande technologie aan boord. Zo zal het interieur bijvoorbeeld uitgerust worden met een digitaal scherm met een diameter van 55 duim, een geluidsinstallatie met niet minder dan 38 luidsprekers, een glazen panoramisch dak dat onderverdeeld is in 6 zones die elk individueel verduisterd kunnen worden zodat elke inzittende exact zoveel licht krijgt als hij of zij wil, en ook een overvloed aan luxueuze materialen.
De Celestiq, die gebouwd wordt op het Ultium EV-platform van General Motors, krijgt een batterijpakket met een capaciteit van 111 kWh, gekoppeld aan twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 600 pk! Het rijbereik van het model moet rond de 300 mijl zitten, zo’n 480 km. Het laadvermogen is beperkt tot 200 kW, wat betekent dat het een tiental minuten duurt om 100 km bij te laden.
De Celestiq zal in beperkte aantallen gebouwd worden, met een jaarlijkse productie van zo’n 500 exemplaren (als er zoveel bestellingen zijn uiteraard). Klanten worden individueel geholpen door een conciërge die hen begeleidt tijdens het configuratieproces van hun toekomstige limousine. Ze kunnen ook de productiesite van het model bezoeken, die in Michigan gevestigd is. De eerste leveringen van deze Amerikaanse Rolls-concurrent worden verwacht in de lente van volgend jaar.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!