Cadillac Celestiq: de Amerikaanse limousine van de 21ste eeuw

Het 100% elektrische vlaggenschip van het Amerikaanse luxemerk komt eind volgend jaar op de markt.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 19 oktober 2022
  • Lancering

Mercedes heeft zijn EQS, Rolls-Royce zijn Spectre en nu toont Cadillac zijn Celestiq. De eerste volledig elektrische limousine van het Amerikaanse merk moet het toppunt van luxe worden en wordt dan ook met de hand gebouwd op GM’s Ultium-platform. Misschien zien we hem ook wel in Europa, als General Motors beslist om met zijn elektrische modellen opnieuw voet aan wal te zetten op het Oude Continent.

Hatchback limo

De Celestiq combineert klassieke Cadillac-stijlelementen, zoals het grote radiatorrooster dat voor de gelegenheid volledig gesloten is, met een futuristisch lijnenspel. Vooral de tot aan de achtersteven doorlopende daklijn valt daarbij op, die zorgt voor een hatchback limousine. Of de langgerekte achterlichtblokken die bijna tot de C-stijlen reiken. De velgen zijn 23 duim groot en uitgerust met banden die Michelin special voor Cadillac ontwikkelde.

Binnenin maakt de ‘bling’-stijl van de Cadillacs van de afgelopen jaren plaats voor een pure look, met voor de neus van de bestuurder en zijn copiloot een 55 duim groot scherm over de volledige breedte van het dashboard. Daarnaast is er nog een 11 duim groot bedieningspaneel vooraan en krijgen de inzittenden achteraan een 8 duim bedieningspaneel en elk een 12,6 duim groot infotainmentscherm. Dit is immers een limousine waar chique volk vaak achteraan plaats zal nemen in de geventileerde zetels met massagefunctie.

Technologisch paradepaardje

En daarbij horen ook de nodige snufjes. Een panoramadak bijvoorbeeld waarin zwevende deeltjes verwerkt zitten die gebruikt kunnen worden om het licht dat binnenkomt te dempen naar wens van de inzittenden. En een audiosysteem met niet minder dan 38 luidsprekers en drie aparte versterkers voor een geluidservaring als in een studio. Wedden dat de grote hip hop-sterren hiervoor hun Escalade links laten liggen?

Ze moeten het dan wel stellen zonder ronkende V8-motoren, want de Celestiq doet zijn werk in stilte dankzij twee motoren met een gecombineerd totaalvermogen van 600 pk. Een batterijpakket met een vermogen van 111 kWh moet dan weer zorgen voor een rijbereik van bijna 500 km. Al mag je je dan niet al te veel laten verleiden door de acceleratietijd van 3,8 seconden van 0 naar 60 mijl per uur (0-96 km/u).

Niet goedkoop

Onderhuids maakt de Celestiq gebruik van gegoten aluminium delen voor een steviger en lichter geheel, er wordt heel wat koolstofvezel gebruikt en de 3D-printer zal overuren draaien. Dat technologisch vernuft, de weelderige uitrusting en het feit dat hij met de hand gebouwd zal worden, heeft natuurlijk zijn prijs. Cadillac heeft de definitieve catalogusprijs nog niet vrijgegeven, maar geeft wel mee dat die boven de 300.000 dollar zal liggen. En gezien het niveau van personalisering kan dat nog stevig oplopen. Is de wereld klaar voor een Cadillac aan de prijs van een limousine van Rolls-Royce of Bentley?


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Cadillac.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km