Ferrari
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Aan het eind van de jaren ’60 wou Alejandro de Tomaso zijn onvolmaakte Mangusta vervangen. Tegelijk wilde Ford een straatlegale versie bouwen van de GT40, waarmee het meerdere keren de 24 Uur van Le Mans had gewonnen. De twee vonden elkaar: Ford kocht aandelen van het merk en de Pantera werd uitgerust met een Cleveland-V8 van 5,7 liter en ongeveer 300 pk, die centraal achterin werd geplaatst. Het monocoque platform en de ophanging kwamen zo uit de autosport en dus was de bolide klaar om de degens te kruisen met de beste Italiaanse supercars.
Zijn agressieve look, exotische naam, robuuste V8 en ‘viriele’ rijgedrag trokken talrijke bekende klanten aan, zoals Johnny Hallyday, Giacomo Agostini, hockeyspeler en restaurantuitbater Tim Horton die aan het stuur van zijn auto om het leven kwam, en Elvis Presley, die op zijn auto zou hebben geschoten toen die niet wou starten.
De V8 van Ford ontwikkelde meer dan 300 pk, verspreidde een hels lawaai en was zeer robuust. Ook de manuele versnellingsbak van ZF was stevig, maar als hij moet worden herbouwd is hij het duurste onderdeel. Specifieke onderdelen zijn trouwens nagenoeg onvindbaar, de afwerking is absoluut ondermaats (zeker in de vroegste exemplaren) en het elektrische circuit is een echte nachtmerrie.
In vergelijking met andere Italiaanse diva’s uit de jaren ’70 is de Pantera een echt koopje. Goede exemplaren gaan vanaf 80.000 euro van de hand (wat in absolute zin natuurlijk wel een fors bedrag blijft) en de mooiste auto’s brengen zo’n 120.000 euro op. Ons advies: zoek een exemplaar dat zo origineel mogelijk is maar dat wel betrouwbaar is gemaakt.
Er zijn meer dan 7.000 exemplaren gebouwd tussen 1971 en 1992. Aangezien zijn carrière zo lang is geweest, zijn er uiteraard allerlei varianten geweest: puristen verkiezen de eerste modellen met hun heel zuivere lijn, sportievelingen willen de GTS met de (iets) krachtigere motor en liefhebbers van een gespierde look gaan voor de GT5 en GT5-S.
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!