Renault
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De Arna was het schoolvoorbeeld van een slecht goed idee: een veelbelovend basisconcept dat in de praktijk een financiële ramp werd.
In 1980 ondertekenden Alfa Romeo en Nissan een samenwerkingsakkoord. De Japanners wilden binnen op bepaalde Europese markten en Alfa Romeo wilde een product in een competitief segment. In 1983 ontstond daardoor de Arna, de “Alfa Romeo Nissan Autoveicoli”. De auto nam het koetswerk van een Nissan Cherry en technische onderdelen van een Alfa Romeo. Het idee was om een betaalbare auto te ontwikkelen, dus Alfa Romeo vereenvoudigde het onderstel ietwat. De Arna werd als driedeurs en vijfdeurs geproduceerd in de Italiaanse fabrieken van Pratola Serra.
Het mechanische gedeelte kwam grotendeels van de AlfaSud. Dat betekent dus geweldige viercilinder boxermotoren met een cilinderinhoud van 1,2 liter tot 1,5 liter voor de Ti-versie. Met 95 pk haalde die laatste 180 km/u! Met een gewicht van minder dan een ton was deze bruisende motor bijzonder levendig. Het chassis was minder geëvolueerd dan dat van de AlfaSud, maar kon zich sterk houden naast de concurrenten uit zijn tijd.
Bij de presentatie op het salon van Frankfurt in 1983 waren de voortekenen niet gunstig: de vaste klanten vonden hem te banaal, de Alfisti schreeuwden moord en brand en Alfa ging zelf uit van een weinig rendabele operatie: de investeringen in de fabriek leken aartsmoeilijk terug te verdienen.
Een Arna kopen doe je vandaag voor zijn zeldzaamheid en zijn motor. Voor het koetswerk moet je het alleszins niet doen. Toch hebben Japanse koetswerken een groot voordeel: ze roesten veel minder dan Italiaanse. Dat wil niet zeggen dat hij helemaal geen risico loopt op roest, integendeel. De motoren zijn levendig en stevig, maar moeten regelmatig worden onderhouden. Vooral de distributieriem moet regelmatig worden nagekeken. Laat hem rustig warm lopen voor je het gaspedaal helemaal induwt.
Een Arna kost tussen € 1.500 en € 6.000. Een Ti in uitzonderlijke staat heeft een iets hoger prijskaartje. Mechanische onderdelen zijn nog vindbaar, maar specifieke onderdelen heel wat moeilijker. Toch werden er iets meer dan 50.000 exemplaren verkocht tussen 1983 en 1987. Het merendeel ervan belandde uiteraard in Italië.
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!