Geflopt model: Alfa Romeo Arna, de schenenschopper

De Arna was het schoolvoorbeeld van een slecht goed idee: een veelbelovend basisconcept dat in de praktijk een financiële ramp werd.

  • Piette François
  • 02 juni 2017

In 1980 ondertekenden Alfa Romeo en Nissan een samenwerkingsakkoord. De Japanners wilden binnen op bepaalde Europese markten en Alfa Romeo wilde een product in een competitief segment. In 1983 ontstond daardoor de Arna, de “Alfa Romeo Nissan Autoveicoli”. De auto nam het koetswerk van een Nissan Cherry en technische onderdelen van een Alfa Romeo. Het idee was om een betaalbare auto te ontwikkelen, dus Alfa Romeo vereenvoudigde het onderstel ietwat. De Arna werd als driedeurs en vijfdeurs geproduceerd in de Italiaanse fabrieken van Pratola Serra.

Technisch

Het mechanische gedeelte kwam grotendeels van de AlfaSud. Dat betekent dus geweldige viercilinder boxermotoren met een cilinderinhoud van 1,2 liter tot 1,5 liter voor de Ti-versie. Met 95 pk haalde die laatste 180 km/u! Met een gewicht van minder dan een ton was deze bruisende motor bijzonder levendig. Het chassis was minder geëvolueerd dan dat van de AlfaSud, maar kon zich sterk houden naast de concurrenten uit zijn tijd.

Goed op papier, maar…

Bij de presentatie op het salon van Frankfurt in 1983 waren de voortekenen niet gunstig: de vaste klanten vonden hem te banaal, de Alfisti schreeuwden moord en brand en Alfa ging zelf uit van een weinig rendabele operatie: de investeringen in de fabriek leken aartsmoeilijk terug te verdienen.

Vandaag

Een Arna kopen doe je vandaag voor zijn zeldzaamheid en zijn motor. Voor het koetswerk moet je het alleszins niet doen. Toch hebben Japanse koetswerken een groot voordeel: ze roesten veel minder dan Italiaanse. Dat wil niet zeggen dat hij helemaal geen risico loopt op roest, integendeel. De motoren zijn levendig en stevig, maar moeten regelmatig worden onderhouden. Vooral de distributieriem moet regelmatig worden nagekeken. Laat hem rustig warm lopen voor je het gaspedaal helemaal induwt.

Een Arna kost tussen € 1.500 en € 6.000. Een Ti in uitzonderlijke staat heeft een iets hoger prijskaartje. Mechanische onderdelen zijn nog vindbaar, maar specifieke onderdelen heel wat moeilijker. Toch werden er iets meer dan 50.000 exemplaren verkocht tussen 1983 en 1987. Het merendeel ervan belandde uiteraard in Italië.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km