Geflopt model: De Tomaso Guarà, mooi en onbekend

Eigenlijk moest hij Maserati heten, maar het werd een De Tomaso. Zijn carrière van 10 jaar doet vermoeden dat hij veel succes heeft gekend, maar eigenlijk zijn er maar een stuk of 50 van gemaakt. De De Tomaso Guarà is de koning van de gemiste kansen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 april 2021
  • Divers

Geflopt model: De Tomaso Guarà, mooi en onbekend

Alles begon met de Maserati Barchetta, een racewagen die bestemd was om ook een straatlegale versie te krijgen. Helaas kwam die laatste er nooit, op één exemplaar na: De Tomaso verkocht Maserati aan de Fiat-groep. Alejandro de Tomaso besliste echter het model te behouden voor zijn eigen bedrijf en om de V6 biturbo in te ruilen voor een dikke atmosferische V8.

Geflopt model: De Tomaso Guarà, mooi en onbekend

Te duchten sportwagen

Op papier zag alles er uitstekend uit: het chassis met een centrale aluminium buis, het koetswerk in Kevlar en de ophanging met F1-insiratie deden dromen. Nog sterker was dat De Tomaso voor de motor was gaan winkelen bij BMW en daar een mooie V8 van 4,0 liter en 286 pk had opgevist. Het model kwam in 1994 op de markt, maar wist ondanks zijn briljante dynamische eigenschappen nooit een publiek te vinden.

Geflopt model: De Tomaso Guarà, mooi en onbekend

Eeuwige pechvogel

Als reactie op het gebrek aan enthousiasme investeerde Alejandro de Tomaso fors in het model: in 1998 keerde hij terug naar zijn eerste liefde door de BMW-V8 in te ruilen voor een achtcilinder met 320 pk van bij Ford. Bovendien kwam hij met een Barchetta-versie, een Spider en zelfs een Targa-dak voor de coupé. Toch bleven de verkoopcijfers zeer laag. In 2003 overleed de oprichter van het merk en een jaar later legde De Tomaso de boeken neer. Van de Guarà waren 52 exemplaren gemaakt en dus was hij een echte flop…

Geflopt model: De Tomaso Guarà, mooi en onbekend

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km