Geflopt model: De Tomaso Vallelunga, een klein pareltje dat vandaag een fortuin kost!

Hoewel het merk De Tomaso eerder geassocieerd wordt met brullende sportwagens uitgerust met een uit de kluiten gewassen Amerikaanse V8, is deze Vallelunga volledig het tegenovergestelde: klein, sierlijk, extreem licht en… voorzien van een kleine viercilinder!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 juni 2022
  • Divers

Alejandro de Tomaso heeft een bewogen leven gehad. Na in Argentinië geracet te hebben, ontvluchtte hij zijn land en belandde in Italië om er met Maserati's en Osca's te racen. In 1959 richtte hij zijn eigen bedrijf op. Nadat hij zich op racewagens had toegelegd, stelde hij in 1963 een sportwagenchassis voor. De naam? Vallelunga, als eerbetoon aan het circuit met dezelfde naam. Alejandro hoopte zijn chassis aan een grote autobouwer te kunnen verkopen, maar omdat er geen belangstelling was, besloot hij zijn auto zelf te produceren!

Haute cuisine!

In 1964 huurde De Tomaso voor dit project de carrosseriebouwer Fissore in. Fissore ontwierp een schitterend aluminium koetswerk en plaatste het op het vernieuwende chassis: de motor was centraal ingebouwd en de architectuur was rechtstreeks aan de racerij ontleend, met een van de Formule 3 geërfde centrale balk en ophanging. Op motorisch vlak nam De Tomaso geen risico's en gebruikte de 1.5 liter grote Ford Kent, een motor die even betrouwbaar als krachtig is en een honderdtal pk levert!


Aluminium wordt plastic

Helaas werd de auto geen succes en na een handvol exemplaren werd de productie overgeplaatst naar Ghia, waar ongeveer 50 auto's werden gemaakt. Het onderscheid: het koetswerk was van glasvezel... De redenen voor de flop: een bijzonder hoge prijs en een naam die slechts bij een handvol liefhebbers bekend was!

Van sober naar beestachtig!

In 1966 veranderde De Tomaso het geweer van schouder, liet zijn mooie kleine Vallelunga voor wat hij was en concentreerde zich op een veel virieler model: de Mangusta! Met zijn Ford V8 bood dit model heel andere prestaties, maar hij stond helemaal niet op punt... Pas met de Pantera bereikte De Tomaso een zekere vorm van stabiliteit, zowel financieel als op technisch vlak...

Vandaag

Van de ongeveer vijftig Vallelunga-modellen zijn er ongeveer twintig bewaard gebleven! Het kan met andere woorden lang en vruchteloos zoeken zijn naar een exemplaar... Eén exemplaar werd in 2018 door Artcurial verkocht voor bijna 300.000 euro (het gele model op de foto's). Alle auto's verschillen qua details van elkaar en sommige exemplaren werden in Engeland in die tijd uitgerust met een Lotus-motor gekoppeld aan een vijfversnellingsbak.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Artcurial.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km