Honda e: het einde is nabij!

De volledig elektrische stadswagen van de Japanse constructeur gaat op pensioen.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 06 december 2023
  • Sector

Origineel, disruptief, geniaal, te duur, te weinig autonomie... Je kan de Honda e op tal van manieren omschrijven. De kleine Japanse stadswagen onderscheidt zich met heel wat kwaliteiten, waaronder een charmante look, vlotte prestaties en een uniek interieur met een zeer verzorgde afwerking en met kwalitatieve materialen. Een echte showcase voor de knowhow van het Japanse merk. Een model dat de Mini en de Fiat 500, die in dezelfde categorie spelen, had kunnen omverkegelen.

Jammer genoeg heeft de Honda e ook te lijden gehad onder enkele gebreken die nogal zwaar doorwegen, vooral in een tijd waarin men meer dan ooit kijkt naar de technische fiche om de aanschaf van een nieuwe auto te bepalen. Te beginnen met een gepeperde rekening (met een vanafprijs van 35.000 euro) en een autonomie die beperkt bleef tot iets meer dan 200 km (WLTP) door een batterij van slechts 35,5 kWh groot. Met als gevolg teleurstellende verkopen in zowel Japan als Europa.

Meer was er niet nodig voor Honda om de stekker voorgoed uit de e te trekken. De laatste exemplaren rollen al tegen het einde van dit jaar van de band. In België wordt het model zelfs al enkele weken niet meer aangeboden in de catalogus. We zullen hem missen!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Honda.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km