Hyundai
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
Kan het Japanse premiummerk hiermee eindelijk het hoofd kunnen bieden aan de concurrentie?
De geschiedenis van Infiniti, het premiummerk van Nissan, is allesbehalve vlekkeloos geweest. De Japanse constructeur wilde nadoen wat Toyota had bereikt met Lexus, maar is daar nooit in geslaagd. Vooral de intrede op de Europese markt was zo'n mislukking dat Infiniti besloot om Europa eind 2019 te verlaten. Enkel de Verenigde Staten houden de boel nog recht, met 80% van de wereldwijde verkoop van het merk en 46.600 verkochte wagens in 2022. Ter vergelijking: in China datzelfde jaar zijn er minder dan 6.000 Infiniti's verkocht... Het was dus tijd om zichzelf opnieuw uit te vinden, om te voorkomen dat het merk van de aardbodem verdwijnt.
Infiniti heeft van het recente autosalon van Tokio (omgedoopt tot de Japan Mobility Show) om zijn herstelplan te onthullen, dat uit vier nieuwe modellen bestaat. Naast de Vision Qe-conceptcar, die zich onderscheidt met een zeer dynamisch design en een indrukwekkende lichtsignatuur, en die een volledig elektrische fastback/berline voorafgaat, bestaat het offensief van het merk ook uit een enorme SUV. Deze QX80 wil het gras voor de voeten wegmaaien van de Range Rover, Cadillac Escalade, Lexus LX en de Lincoln Navigator.
Nog modellen: een volledig elektrische SUV-coupé waarvan we het silhouet en de proporties al kunnen inschatten dankzij de QXe-conceptcar, en tenslotte nog een SUV van een 'Europees' formaat, de QX65, die de concurrentie moet aangaan met de Audi Q8 en BMW X6. Deze vier nieuwe telgen zijn getekend volgens een designtaal die 'Artistry in Motion' wordt genoemd, met roots in de Japanse cultuur. Een benadering waar Lexus en Mazda ook al gebruik van hebben gemaakt, maar waar Infiniti zijn eigen saus over heeft gegoten.
Een ding is zeker: Infiniti heeft besloten alles uit de kast te halen om zijn stempel te drukken, met een strak exterieur, een uitnodigend interieur en de nieuwste spitstechnologie aan boord. Het valt nog te bezien of dat voldoende zal zijn om het verschil te maken in een steeds zwaardere markt, vooral met de recente komst van het Koreaanse Genesis.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!