Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Lancia Ypsilon met verbrandingsmotor ziet er bijna exact hetzelfde uit, maar heeft een mildhybride 1,2 liter-driecilinder op benzine onder de kap zitten van 74 kW (100 pk).
De nieuwe Lancia Ypsilon werd eerst voorgesteld als volledig elektrische versie, maar vandaag krijgen we ook de Ypsilon op benzine te zien, al heeft die ook een klein elektrisch hulpje. De stadswagen krijgt daarmee een kleine uitlaatpijp onder de achterbumper, terwijl de neus ook iets anders is getekend. Daar zijn nu vier luchtgaten te vinden om zijn verbrandingsmotor van frisse lucht te voorzien.
Onder de motorkap van de Lancia Ypsilon met verbrandingsmotor zit een mildhybride (48 V) benzinemotor van 1,2 liter groot, met een piekvermogen van 74 kW (100 pk) en steeds gekoppeld aan een automaat met 6 versnellingen en een dubbele koppeling. De 1.282 kg zware Italiaanse stadswagen bereikt daarmee in 9,3 seconden de 100 km/u en haalt een topsnelheid van 190 km/u. Lancia kondigt een gemiddeld verbruik aan van 4,6 l/100 km, voor een CO2-uitstoot van 103 g/km.
Aan boord zijn de elektrische Lancia Ypsilon en de versie op benzine volledig identiek. Ze krijgen hetzelfde atypische dashboard met centraal bovenaan een groot aanraakscherm van 10,25 inch. De Ypsilon op benzine wordt in zijn lanceringsversie aangeboden vanaf 28.000 euro in Italië, het is nog wachten op de prijzen van de andere Europese markten waar het model wordt gelanceerd, waaronder waarschijnlijk ook België.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...