Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Zoals het hoort, heeft Mercedes zijn nieuwe E-Klasse ook als Break uitgevoerd. Een nieuwe vorm die het DNA van de familie behoudt, maar dan met meer sensuele lijnen en een nog sterkere technologische basis.
De nieuwe generatie Mercedes E-Klasse (W214 voor de kenners) werd afgelopen april al onthuld als berline, en wordt nu ook voorgesteld in zijn verhuiswagenversie. En hoewel hij nog steeds een referentie blijft in zijn segment qua laadvolume, kiest deze nieuwe generatie vooral voor een vloeiende lijn om zijn achtersteven minder recht te laten aflopen.
Deze nieuwe generatie van de E-Klasse Break is iets breder (+ 28 mm) en heeft een wat langere wielbasis dan zijn voorganger (+ 22 mm), wat meer ruimte moet opleveren voor de passagiers achterin. Zijn laadvolume neemt echter wat af, of toch een klein beetje. Zijn nieuwe proporties leveren hem een laadvolume op van 615 liter met alle 5 de zitplaatsen overeind, tegenover 640 liter in zijn voorganger. Het blijft echter ruimer dan wat de Audi A6 Avant en de BMW 5 Reeks Touring momenteel kunnen bieden, die beiden onder de 600 liter blijven steken.
Het laadvolume bereikt tot 1.830 liter met de achterbank plat, een handeling die in drie delen kan verlopen (40/20/40) en die een grote, vlakke laadvloer oplevert. Verder merken we nog een standaard meegeleverde luchtvering achteraan en een elektrische kofferklep op, maar er is geen apart openende achterruit. Bovendien moet je genoegen nemen met een nog wat kleinere koffer als je voor een plug-inhybride motorisatie kiest. Mercedes spreekt dan over een kofferruimte van 460 tot 1.675 liter. Maar dat zou gecompenseerd moeten worden door de aanwezigheid van een "grote batterij" die meer dan 100 km aan elektrische autonomie moet opleveren, de specialiteit van Mercedes in zijn recente plug-inhybrides.
Het mag geen verrassing vormen dat de E-Klasse Break de moderne bestuurderspositie overneemt van zijn berlinebroer, net als het volledige technologische aanbod. Zo is er onder meer het Hyper MBUX met het optionele passagiersdisplay, net als mogelijkheid om externe applicaties te installeren zoals TikTok, Angry Birds of de Zoom-videoconferentiesoftware. Je kan namelijk ook een camera laten plaatsen bovenaan het dashboard, waarmee je kan deelnemen aan videogesprekken - toch als de auto stilstaat...
Onder de motorkap vinden we verbrandingsmotoren met vier en zes cilinders van de modulaire FAME-motorfamilie (Family of Modular Engines) van Mercedes. Alle benzine- en dieselmotoren zijn voorzien van een mild hybride hulpje. Bij de lancering komt er ook een plug-inhybride op benzine beschikbaar. Andere PHEV's, ook met dieselmotoren, volgen later. Mercedes heeft echter nog niet gecommuniceerd over de prijzen. Maar we weten wel al dat deze E-Klasse Break wordt gelanceerd in Europa in de herfst van 2023.
Ben jij op zoek naar een Mercedes E-Klasse? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste E-Klasse-zoekertjes nu hier:
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!