Einde verhaal voor de Mini Clubman en VW Arteon berline

De Mini Clubman verdwijnt definitief uit het gamma ten faveure van de Aceman, maar de Shooting Brake-versie van de Arteon blijft voorlopig nog in de Volkswagen-catalogus.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 06 februari 2024
  • Sector

Zowel in het leven als in de autowereld komt alles aan zijn eind: af en toe moet er een model het gamma van een merk verlaten om plaats te maken voor vers bloed. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de Mini Clubman, waarvan het allerlaatste exemplaar van de productielijn is gerold in de Britse fabriek van het merk. Na maar liefst 1,1 miljoen geproduceerde exemplaren van deze bijzondere break in Oxford, is de allerlaatste een knaloranje exemplaar die het einde van een tijdperk markeert, maar ook het begin van een ander...

Mini neemt afscheid van de Clubman en verwelkomt de Aceman

Sinds 1969 heeft Mini drie generaties Clubman geproduceerd, met wel een kwarteeuw lange pauze tussen de eerste en de tweede. Helaas zijn breaks vandaag de dag niet meer zo populair, hoe leuk ze ook zijn. Het gevolg is dat het model vervangen wordt door de Aceman, die nog dit jaar wordt voorgesteld. Naast zijn veel populairdere koetswerkvorm geniet de toekomstige compacte SUV van Mini ook van een volledig elektrische aandrijflijn.

Volkswagen Arteon verdwijnt ook, maar niet volledig

De break van Mini is niet het enige model waarvan we afscheid nemen dit voorjaar. Ook de Arteon berline is niet meer beschikbaar bij Volkswagen sinds begin 2024, en dat vanwege een gebrek aan populariteit. Maar in tegenstelling tot de Clubman verwijnt het model uit Wolfsburg niet volledig uit het gamma, want de Shooting Brake met zijn grotere koffer blijft nog tot 2026 beschikbaar.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km