Nieuwe Suzuki Swift kijkt een beetje treuriger

De vierde generatie Suzuki Swift is officieel voorgesteld voor Europa. Het model is vooral een evolutie wat de techniek betreft, maar qua design zijn er wel grote verschillen op te merken. Al is het vrolijke van vroeger er wel een beetje uit...

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 06 december 2023
  • Lancering

De Suzuki Swift is al sinds de jaren ’80 op de markt in Europa, maar in Japan wordt er pas geteld vanaf de generatie die in 2005 op de markt kwam. Die was meer op Europa gericht en werd dan ook een bescheiden succes op onze markt, met een plezierig rijgedrag (vooral als Swift Sport) voor een schappelijke prijs. Deze nieuwste generatie wordt dan ook als de vierde beschouwd en baseert zich op technisch vlak grotendeels op zijn voorganger. De lengte van 3,89 m en de wielbasis van 2,45 m blijven dan ook identiek. 

Stompe neus

Waar de Swift wel evolueert, is op vlak van design en technologie. Het nieuwe model heeft een wat lagere en meer stompe neus, die moderner oogt, maar ook wat minder vrolijk dan zijn voorgangers. Het contrasterende dak is gebleven, maar de C-stijl loopt niet langer visueel op. Achteraan is er een dikkere achterbumper en zijn er lichtblokken met 3D-effect te zien. Er zijn negen kleuren om uit te kiezen, waarvan twee nieuw (Frontier Blue Metallic en Cool Yellow Metallic) en met vier two-tone combinaties.

Volledig nieuw dashboard

Aan boord is de cockpit duidelijk gemoderniseerd. Het infotainmentscherm is volledig nieuw, meet 9 inch in diameter en staat nu boven de luchtroosters geplaatst. Apple CarPlay en Android Auto worden ondersteund en er is ook Wi-Fi aan boord. Verder zien we een volledig nieuw dashboard met contrasterende elementen en een verbeterde ergonomie. De tellers zijn nog steeds analoog. Verder werd ook de veiligheidstechnologie gevoelig verbeterd, met een noodremhulp, rijstrookassistent, aandachtsmonitor, verkeersbordherkenning, dodehoekmonitor en meer. 

Mild hybride en... vierwielaandrijving!

Qua techniek behoudt de Swift zijn atmosferische 1,2 liter-driecilinder van 81 pk en 110 Nm die wordt ondersteund door een mild hybride systeem op 12 V, met een elektromotor van 3 pk, al zou die motor wel nog iets zuinger moeten zijn dan op het huidige model. Schakelen kan middels een manuele vijfbak of een CVT-automaat, en je hebt zelfs de mogelijkheid om te kiezen voor vierwielaandrijving, zowat een unicum in dit segment. Op de prijs is het nog even wachten, de nieuwe Suzuki Swift zou vanaf de lente van 2024 bij de dealer moeten staan.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Suzuki? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Suzuki-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km