Nissan Micra: nieuwe motoren en sportieve aankleding

Nissan brengt zijn kleine Micra weer onder de aandacht door hem twee nieuwe motoren en een nieuwe automatische versnellingsbak te geven, naast een nieuwe uitrustingslijn met de naam N-Sport.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 februari 2019

De Nissan Micra schrapt zijn vroegere 0.9-turbomotor van 90 pk die hij met onder meer de Renault Clio deelde en vervangt die door een nieuwe 1.0-turbo. Die laatste is niet alleen sterker (+ 10 pk) en koppelrijker (+ 20 Nm) dan de oude 0.9, maar hij is ook 0,6 tot 0,7 l/100 km zuiniger. Dat komt neer op een vermindering van de CO2-uitstoot met 13 à 15 g/km, afhankelijk van de uitrusting. Daarmee start zijn gehomologeerde CO2-uitstoot bij 103 g/km.

Xtronic

Naast de standaard manuele vijfversnellingsbak is deze nieuwe motor ook verkrijgbaar met een automatische transmissie met de naam Xtronic. Dat is een première sinds de introductie van deze vijfde generatie van de Micra in 2016. Het is een CVT-overbrenging, maar dan wel met een ‘geperfectioneerde’ werking om het ‘koffiemoleneffect’ bij hernemingen te beperken, onder meer door gesimuleerde ‘nepversnellingen’. De CO2-uitstoot van deze Xtronic begint bij 111 g/km.

117 pk

Naast de 100 pk sterke eenliter, die de naam IG-T draagt, krijgt de Micra nog een andere 1.0, de DIG-T, die een totaal ander blok zou hebben. Die laatste ontwikkelt 117 pk, maar vooral een koppel dat dankzij een overboostfunctie tijdelijk kan pieken op 200 Nm, tegenover 160 Nm (of 144 Nm met automaat) voor de IG-T. Volgens Nissan is de DIG-T “afgesteld op klanten die sportiever willen rijden”.

Nog steeds een diesel

Naast deze twee nieuwe motoren blijft de Micra ook nog verkrijgbaar met de atmosferische 1.0-benzinemotor van 71 pk en met een 1.5-diesel van 90 pk.

N-Sport

Tot slot maakt Nissan van de gelegenheid gebruik om een nieuwe uitrustingslijn met sportieve accenten toe te voegen aan het Micra-gamma. Die heet N-Sport en is verkrijgbaar op beide 1.0-turbomotoren.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km