Officieel: dit is de BMW 8-Reeks Gran Coupé

Het vlaggenschip van BMW krijgt een nieuwe variant. Na de coupé en cabriolet is dit de vierdeursversie: de BMW 8-Reeks Gran Coupé.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 juni 2019
  • Lancering

Officieel: dit is de BMW 8-Reeks Gran Coupé

Wie de BMW X7 te groot vindt, de 7-Reeks te klassiek en de 8-Reeks Coupé en Cabriolet niet praktisch genoeg, heeft nu een alternatief: de 8-Reeks Gran Coupé, een variant die BMW al een tijdje beloofde.

Officieel: dit is de BMW 8-Reeks Gran Coupé

Groeischeut

De 8-Reeks wordt meteen een stuk langer: maar liefst 23, waarvan 20 centimeter naar de wielbasis gaat. Daardoor is de vierdeurscoupé 5,08 meter lang. De hoogte neemt ook toe, met 6 centimeter, om de hoofdruimte vooraan en achteraan te optimaliseren. Daartoe werd ook de voorruit verticaler geplaatst. Verder zien we hetzelfde dashboard en dezelfde technologische uitrusting als in de andere 8-Reeks-modellen.

Officieel: dit is de BMW 8-Reeks Gran Coupé
Officieel: dit is de BMW 8-Reeks Gran Coupé

Geen echte vijfzitter

Ondanks de ruime afmetingen is de 8-Reeks Gran Coupé eerder een 4+1-zitter: de plaats centraal achterin werd opgeofferd voor de andere twee plaatsen op de achterbank. BMW heeft het centrale zitje vooral bedoeld voor korte verplaatsingen. Logisch ook, gezien het formaat van de middentunnel. Het koffervolume in de Gran Coupé bedraagt 440 liter, voldoende voor drie golftassen. Die moeten wel via een klassieke kofferklep worden ingeladen.

Officieel: dit is de BMW 8-Reeks Gran Coupé

Motoren

Bij de lancering zijn er drie motorversies: de M850i xDrive Gran Coupé is met zijn 530 pk sterke benzine-V8 de topmotor, de 840i xDrive Gran Coupé krijgt een benzine-zes-in-lijn van 340 pk. De 840d xDrive Gran Coupé heeft dan weer een zescilinder diesel van 320 pk.

Officieel: dit is de BMW 8-Reeks Gran Coupé

BMW

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km