Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 april 2024
  • Lancering

De Duitse neef van de Peugeot 3008 werd in 2017 geboren als Opel Grandland X, alvorens zijn X te verliezen bij zijn facelift in 2021. Nu wordt het model volledig vernieuwd voor 2024. Net als zijn Franse tegenhanger, geniet de Duitse SUV met de Blitz van het nieuwe, geëlektrificeerde STLA Medium-platform van Stellantis voor zijn tweede generatie. Dat betekent dat het model ook een volledig elektrische versie krijgt. Daarmee is de transformatie van Opel rond: alle modellen uit het gamma hebben nu een volledig elektrische versie, van de Corsa tot de Zafira, over de Astra, Mokka, Combo en Frontera (de nieuwe SUV die de oude Crossland vervangt), zonder de bestelwagens Combo Cargo, Vivaro en Movano te vergeten.

3D Vizor



Voor zijn nieuwe generatie blijft de Opel Grandland het meer ‘klassiek’ gelijnde alternatief voor de Peugeot 3008. Hoewel hij minder opvalt, krijgt de grote SUV van Opel toch enkele onderscheidende designdetails. Zo heeft hij bijvoorbeeld een lichtgevend Blitz-logo in het midden van de typische ‘Vizor’-grille van Opel. In dezelfde geest zijn er voor het eerst ook verlichte Opel-letters te zien op de kofferklep. Nog een lichtgevende primeur voor de Grandland 2024: Intelli-Lux Pixel Matrix HD-koplampen, of met andere woorden: de nieuwste LED-matrixkoplampen van Opel. Die maken voortaan gebruik van meer dan 50.000 lichtgevende elementen (51.200 om precies te zijn, of 25.600 per kant) om de lichtbundel zeer precies te kunnen richten als de zon ondergaat.

Tablet van 16 inch

Hetzelfde geldt voor het interieur: klanten die geen fan zijn van het kleine stuurwiel van de Peugeot 3008, kunnen kiezen voor de klassiekere opstelling in het interieur van de Grandland. De Opel behoudt ook een groot aantal fysieke knoppen om de klimaatcontrole in te stellen. Maar natuurlijk is het middelpunt van het dashboard digitaal, met een groot aanraakscherm van maar liefst 16 inch. Het wordt bijgestaan door een digitale tellerpartij en een head-up display.

4,65 m lang

Qua afmetingen is de Opel Grandland 2024 een stuk groter geworden dan zijn voorganger. De grootste SUV in het Opel-gamma strekt zich voortaan uit over een lengte van 4,65 m, 17,3 cm langer dan voordien. Dat laat direct iets meer ruimte tussen de Grandland en de kleine Mokka voor de nieuwe Frontera. Het schept ook 2 cm meer knieruimte voor de passagiers op de achterbank dankzij de lange wielbasis van 2,78 m. Opel kondigt ook aan dat het maximale laadvolume, met de achterbank neergeklapt in een 40/20/40-verhouding, 1.641 liter bedraagt.

Elektrisch, plug-inhybride en 48 volt

Hoewel de Grandland 2024 wordt voorgesteld als volledig elektrische versie, is de SUV ook als plug-inhybride beschikbaar (met een elektrische WLTP-autonomie van 85 km) en als mild hybrid op 48 volt, net als de Peugeot 3008. Opel laat nog niet alle technische details los, maar de elektrische Grandland zou dezelfde motorisaties moeten krijgen als de Franse E-3008. Wat we wel al zeker weten, is dat Opel een maximale elektrische actieradius aankondigt van ongeveer 700 km voor de versie met het grootste rijbereik, uitgerust met de grote batterij van 98 kWh. De WLTP-homologatie van het model is echter volop bezig, dus op definitieve cijfers is het nog even wachten.

De prijzen en alle technische details van de Opel Grandland 2024 worden binnenkort bekendgemaakt. Maar weet dat de Peugeot 3008 een vanafprijs heeft van minder dan 40.000 euro als Hybrid 48 V en minder dan 50.000 euro als elektrische E-3008.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Opel? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Opel-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km