Panther Evo: de mythische De Tomaso Pantera herrijst

De concept car die in 2017 werd voorgesteld, is nu klaar om in productie te gaan.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 01 augustus 2023
  • Lancering

Ares Design, dat in het Italiaanse Modena werd opgericht door zakenman Dany Bahar, wil de De Tomaso Pantera doen herleven. De herrijzenis begon in 2017 met de voorstelling van de Panther Evo concept car. Zes jaar later is er veel gebeurd en wat ooit een prototype was, is nu bijna klaar om in productie te gaan. 

Op technisch vlak zal de Panther Evo, die met de hand gebouwd wordt in Italië, gebruik maken van het onderstel en de aandrijflijn van de Lamborghini Huracan. Het uit koolstofvezel opgetrokken koetswerk krijgt daarentegen een geheel eigen stijl met sculpturale lijnen die uiteraard verwijzen naar de sportwagen uit de jaren ‘70. Dat zorgt voor een beestachtig koetswerk met brede schouders, opklaplichten en een hoog geplaatste centrale uitlaat.

Op mechanisch vlak maakt de 5.7 liter V8 die destijds door Ford geleverd werd, plaats voor de 5.2 liter grote V10 van Lamborghini. Zijn vermogen van 641 pk wordt naar de vier wielen gestuurd via een gerobotiseerde bak met zeven versnellingen. De traditionele 0 naar 100-sprint is achter de rug na 3,1 tellen, terwijl de topsnelheid 325 km/u bedraagt. Binnenin wordt de Panther Evo getrakteerd op koolstofvezel kuipzetels die met leer en alcantara bekleed zijn, en een dashboard dat verwijst naar de originele Pantera, met onder andere prachtige vierkante verluchtingsroosters. Het infotainmentsysteem komt dan weer van bij Lamborghini – kwestie van een hoogtechnologisch systeem te kunnen aanbieden.

De prijs van het beest, daar spreekt Ares Design met geen woord over. We kunnen echter uitgaan van een prijs van ongeveer € 330.000 (de prijs van een Huracan STO, inclusief BTW), waar je nog eens zo’n € 500.000 aan moet toevoegen voor de ombouw. Een peulschil… als je het geld hebt.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Ares Design.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km