Ferrari
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Het is een zeer speciale reeks van de 911, waarvan er slechts 77 exemplaren worden gebouwd.
Editie 2023 van de legendarische Rennsport Reunion draait momenteel op volle toeren op het circuit van Laguna Seca in de Verenigde Staten. Het evenement werd opgericht in 2001 en viert het uitgebreide erfgoed van het Duitse merk in de racerij, door de zeldzaamste modellen en de meest bekroonde race-Porsches samen te brengen. Van de 356 tot de 919 LMP1 hybride, over de 917, 956, 962 en alle generaties 911 uit de competitie, ze hebben allemaal de reis gemaakt!
Om dit te vieren heeft Porsche besloten om een speciale reeks van de 911 GT3 R te lanceren (een model dat wordt gebouwd om deel te nemen aan het GT3-kampioenschap van de FIA): de 911 GT3 R Rennsport. Een GT3 R die verder is gedreven dan wat de FIA toelaat. Deze bolide is dus niet toegelaten op de openbare weg en wordt in een oplage van amper 77 exemplaren gebouwd, met een prijs per stuk van iets meer dan 900.000 euro!
Deze buitengewone Porsche wordt aangedreven door een 4,2 liter-zescilinder boxer, geleend van de 911 GT3 R, die in dit geval maar liefst 620 pk opwekt. Een motor die zelfs tot 9.400 toeren kan draaien! De transmissie wordt verzorgd door een sequentiële 'bak met zes versnellingen, die eveneens is afgeleid van het competitiemodel. Schakelen kan via de peddels aan het stuur. Met een leeggewicht van 1.240 kg bedraagt de pk-gewichtsverhouding slechts 2 kg/pk.
Het model, dat aangeboden wordt in zeven kleuren (waaronder Signal Orange en Ruby Star) onderscheidt zich van de andere 911's door zijn unieke koetswerk dat is aangekleed met diverse extreme aerodynamische opzetstukken die nog verder gaan dan de GT3-racer; terwijl de zijspiegels zijn vervangen door camera's. Het hoogtepunt is wel de gigantische achterspoiler, die onder meer verwijst naar de Porsche 935/77.
De gefortuneerde racepiloten kunnen rekenen op specifieke banden van Michelin die voor een uitzonderlijke grip moeten zorgen, en op een aluminium remsysteem met titanium remblokplaatjes. Dat moet gewicht besparen en voor een indrukwekkende remkracht zorgen, waardoor de piloot zijn machine in alle vertrouwen tot het uiterste kan drijven.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!