Elektrische Porsche Macan: minstens 500 km autonomie

Naast meer dan 450 kW (612 pk) en 1.000 Nm krijgen alle elektrische Porsche Macans ook minstens 500 km autonomie.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 11 januari 2024
  • Toekomst

In zijn tweede leven wordt de Porsche Macan een volledig elektrisch model. Een tweede generatie die de Duitse constructeur nu al aankondigt als krachtiger en dynamischer dan ooit, met een scherpere lijn en een Cx-waarde van slechts 0,25. Een zeer gunstige luchtweerstandscoëfficiënt die de Duitse ingenieurs hebben weten te bereiken dankzij onder meer een actieve aerodynamica, met een uitklapbare achterspoiler, flappen die openen in de luchthappers aan de voorkant en een vlakke vloer met beweegbare delen.



Minstens 500 km autonomie voor alle Macan EV's

De tweede generatie Macan zal op het nieuwe PPE-platform staan, een architectuur op 800 volt die ook onder de aanstaande Audi Q6 en A6 e-tron zal liggen. In het geval van de Porsche wordt het chassis voorzien van een batterij van 100 kWh, waarvan 95 kWh bruikbaar in de praktijk, met een of twee elektromotoren voor een maximum van 450 kW (612 pk) en 1.000 Nm koppel! Met deze krachtbron en de actieve aerodynamica belooft Porsche dat alle varianten van de elektrische Macan over minstens 500 km WLTP-autonomie zullen beschikken. Is de batterij leeg, dan moet een maximaal laadvermogen van 270 kW ervoor zorgen dat hij weer van 10 tot 80% opgeladen kan worden in 22 minuten. Knappe cijfers!



Grootste testwerk achter de rug

De ingenieurs van Porsche hebben natuurlijk niet enkel gewerkt aan de motor en de aerodynamica van de elektrische Macan. Ze hebben de SUV ook uitgerust met een nieuwe luchtvering met twee kleppen, een sperdifferentieel op de achteras en meesturende achterwielen. Allemaal nieuwigheden die grondig zijn getest, waarbij de verschillende prototypes van de elektrische Macan in totaal al meer dan 3,5 miljoen kilometer hebben afgelegd in de meest extreme omstandigheden. We zijn alvast enorm benieuwd om het model zonder camouflage te zien.



Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km