Renault 5 E-Tech electric: wedergeboorte van een e-coon

De Renault 5 E-Tech electric geeft zich eindelijk bloot. Hij pakt uit met een rijbereik van maximaal 400 km, tot 110 kW (150 pk) en 245 Nm, en een instapprijs van minder dan € 25.000.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 26 februari 2024
  • Lancering

Het is eindelijk officieel: Renault wekt de R5 opnieuw tot leven! Nadat hij al te zien was op patenttekeningen is de Franse stadswagen met zijn lengte van 3,92 meter, breedte van 1,77 meter, hoogte van 1,5 meter en 2,54 meter lange wielbasis eindelijk in vol ornaat te zien. En het goede nieuws is dat hij de ‘neo-retro’-styling van de 3 jaar geleden getoonde concept met dezelfde naam zo goed als ongewijzigd overneemt. Tot de 18-duims grote velgen toe, die standaard zijn op alle afwerkingsniveaus.


Neo-retro look, zowel vanbuiten als binnenin de  elektrische R5!

Terwijl we zijn koetswerk al grotendeels kenden, ontdekken we het interieur nu voor het eerst. En binnenin krijgt hij een look die al even ‘neo-retro is’, dankzij een afwerking in 100 % gerecycleerd stof en zetels die doen denken aan die in de R5 Turbo. Tot zover het ‘retro’-kantje. Wat het ‘neo’-aspect betreft, voorziet Renault zijn stadswagen van een digitale tellerpartij die afhankelijk van de uitvoering 7 of 10 duim meet en een centraal scherm van 10 duim. Dat laatste biedt ook hier een infotainmentsysteem ontwikkeld door Google, maar met daarbovenop een spraakassistent die luistert naar de naam Reno. Wat de interieurruimte betreft, geeft Renault mee dat die gelijkaardig is aan die van de huidige Clio, een model dat meer dan 4 meter lang is. De koffer biedt een laadvolume van 326 liter.


Twee batterijen: 300 of 400 km rijbereik

De Renault 5 E-Tech electric staat op het nieuwe ‘AmpR Small’-onderstel, dat we echter al kenden onder de naam CMF-B EV. Dat is specifiek ontwikkeld voor elektrische auto’s in het B-segment, en biedt de keuze uit een batterijpakket van 52 of 40 kWh. Het eerste zorgt ervoor dat de Renault 5 E-Tech electric tot 400 km kan afleggen per oplaadbeurt, terwijl de tweede tot 300 km ver geraakt. Om de batterijen weer op te laden, beschikt de Franse stadswagen over een laadvermogen van 11 kW in wisselstroom en 80 kW in gelijkstroom voor de versie met de kleine batterij of 100 kW met het grote batterijpakket. In beide gevallen neemt laden van 15 naar 80 % 30 minuten in beslag. Weet dat het model ook zal beschikken over een ‘Plug & Charge’-functie, zodat je je laadkaart niet moet bovenhalen bij sommige snellaadpalen.

motoren: tot 110 kW (150 pk) en 245 Nm

Renault biedt de keuze uit 3 motoren voor zijn R5 E-Tech. Bij de instapversie voedt de 40 kWh batterij een elektromotor zonder permanente magneten (en dus ook zonder zeldzame aardmetalen) die 70 kW (95 pk) en 215 Nm levert. Hetzelfde batterijpakket kan ook gekoppeld worden aan een 90 kW (120 pk) en 225 Nm sterke motor om de 1,35 ton van de Française in beweging te houden. Tot slot is er een 110 kW (150 pk) en 245 Nm sterke motor die enkel verkrijgbaar is in combinatie met het 52 kWh batterijpakket. De 1,45 ton zware auto sprint daarmee naar 100 km/u in 8 seconden en biedt een top van 150 km/u.

Made in France’ vanaf minder dan € 25.000

Renault benadrukt dat zijn elektrische R5 zowel comfortabel als wendbaar zal zijn. Zo beschikt het model standaard over een meerarmige achterwielophanging, een akoestische voorruit en een warmtepomp. Het merk kondigt ook aan dat de draaicirkel beperkt blijft tot 10,3 meter en dat er een bi-directionele lader voorzien is voor zowel V2L (vehicle-to-load) als V2G (vehicle-to-grid). De Renault 5 E-Tech electric wordt geassembleerd in het Franse Douai en de vanafprijs start onder de € 25.000. De eerste exemplaren moeten in de herfst bij de dealer staan.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km