Scoop: Audi RS5 Avant wordt plug-inhybride

De nomenclatuur van Audi staat op het punt te veranderen, maar dat niet alleen. De aanstaande RS5, vroeger bekend als de RS4, krijgt namelijk ook een plug-inhybride motorisatie!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 29 januari 2024
  • Toekomst

Onze spionagefotografen hebben onlangs een zwaar gecamoufleerde break betrapt die wel heel erg op de 5e generatie Audi RS5 Avant lijkt, vroeger bekend als de RS4 Avant. Een model dat niet enkel een modernere look krijgt, met een veel breder koetswerk dan de huidige generatie, maar ook... twee tankkleppen! Eentje voor de benzine en de andere voor de batterijen op te laden, dus.

Meer dan 450 pk en 600 Nm voor Audi RS5 Avant?

De meest sportieve Audi A4 beschikt vandaag over een 2,9 liter-V6 met twee turbo's, voor een piekvermogen van 450 pk en 600 Nm koppel. Een vermogen dat onder de vier wielen wordt verdeeld en waarmee de sportieve break in 3,9 seconden naar 100 km/u sprint, met een topsnelheid van 290 km/u als je het Competition-pakket hebt bijbesteld. De volgende generatie zou het nog een pak verder moeten schoppen, want de vermoedelijke V6 wordt bijgestaan door een elektromotor en een batterij.

V6 of viercilinder? Antwoord in 2025

De nieuwe RS5 staat gepland voor 2025 en zou dus het eerste Audi RS-model moeten worden met een plug-inhybride aandrijflijn. Het is echter nog niet zeker welke benzinemotor de sportieve Duitser krijgt: een zescilinder zoals de BMW M3 Touring, of toch een viercilinder zoals in de laatste Mercedes-AMG C 63? Het valt nog te bezien, hoewel de geruchten eerder over een V6 spreken. Met deze RS5 is het precedent echter geschapen en zou de volgende RS7, die de RS6 Avant vervangt, ook een plug-inhybride motorisatie moeten krijgen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Automedia.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km