Scoop: Mercedes GLC, klaar om nog verder te gaan

De Mercedes GLC heeft de fakkel overgenomen van de hoekige GLK en verleidt met zijn ronde vormen. De tweede generatie wordt nu klaargestoomd, met onder meer een plug-inhybride variant met groot rijbereik en gestuurde achterwielen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 september 2021
  • Toekomst

Na zijn marktintroductie in 2015 als opvolger van de GLK werd de GLC wereldwijd al snel een sleutelmodel binnen het aanbod van Mercedes. Onze spionnen hebben nu net zijn nieuwe generatie betrapt in de buurt van de Nürburgring.

Deze tweede uitgave neemt de technische basis over van de nieuwe C-Klasse. Uiterlijk zou het model niet revolutionair veranderen en hij zou de grote lijnen overnemen van de huidige GLC. Toch zou de wielbasis verlengen ten voordele van de binnenruimte.

Daarnaast zou het dak iets lager worden om de stroomlijn te verbeteren van deze tweede GLC. Dat zou hem moeten helpen om de gehomologeerde CO2-uitstoot te verlagen van zijn microhybride benzine- en dieselmotoren (overgenomen van de C-Klasse), maar ook om het elektrische rijbereik te maximaliseren van de plug-inhybride variant. Net zoals in de stekkerhybride variant van de jongste C-Klasse zou dat in de buurt van de 100 kilometer tussen twee oplaadbeurten kunnen komen.

Op technisch vlak zien we op dit ontwikkelingsprototype duidelijk de vierwielsturing van de nieuwe C-Klasse. Die moet enerzijds zijn dynamische rijgedrag verscherpen en anderzijds de draaicirkel verkleinen.

Interieurfoto’s hebben we nog niet, maar behoudens verrassingen zou de GLC de nieuwe ‘technologische’ bestuurderspost overnemen die we hebben leren kennen in de recente C-Klasse. Dat interieur onderscheidt zich door een groot aanraakscherm in portretopstelling dat midden op het dashboard troont.

De nieuwe GLC zou begin 2022 op de markt moeten komen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Automedia / Mercedes.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km