Top 5: auto’s op drie wielen

Droom je van een motor maar heb je schrik van de stabiliteit op twee wielen? Schakel dan geleidelijk over via een driewieler. Dit zijn vijf bijzondere auto’s met drie wielen.

  • Piette François
  • 31 mei 2017

Voor de oorlog waren “cyclecars” met drie wielen een vertrouwd zicht. Ze waren niet alleen betaalbaar, maar sommige landen belastten auto’s op basis van het aantal wielen. In de jaren 20 was de markt dus uitgebreid, met Darmont, BSA, Morgan en andere merken. Naast hun prijs en hun lage gewicht waren ook hun prestaties een groot pluspunt. Omdat je niet op zoek hoeft te gaan naar de oldtimers van toen, zijn dit vijf modernere interpretaties.

1. Morgan Threewheeler

De erfgenaam van de cyclecars is deze Morgan Threewheeler. Het enkele wiel zit achteraan en helemaal vooraan (zelfs voor de motorkap) zit er een Harley-Davidson-tweecilinder van 115 pk. Hij is uiteraard weinig praktisch maar maakt dat wel goed met sensaties: een gewicht van nauwelijks 500 kilogram en een totaal gebrek aan rijhulp.

2. Carver One

Hier zit het enkele wiel vooraan. Niet alleen de opmerkelijke architectuur is uniek, ook het feit dat hij helt in de bochten. De Carver One kan inderdaad dansen als een motor. Filefilteren gaat dan weer niet. En de kleine viercilinder van 68 pk is niet bijzonder explosief…

3. Can-Am Spyder

Deze Canadese Can-Am heeft zijn enkele wiel achteraan. De rijhouding en het stuur doen denken aan een motor, maar bochten neemt hij dan weer zo stabiel als een auto. De 115 pk sterke driecilinder is relatief levendig. Praktisch is hij nauwelijks, maar charme heeft hij wel.

4. Reliant Robin

Deze typisch Britse auto werd ontworpen om onder het fiscale gunstregime te vallen voor auto’s van minder dan 550 kilogram. De Reliant Robin was het onderwerp van spot in heel wat televisiereeksen, onder andere in Top Gear. Dit is wellicht de populairste en meest verkochte driewieler (met enkel wiel vooraan), ondanks zijn makke prestaties en gebrek aan stabiliteit.

5. Messerschmitt KR175-200

Deze Duitse constructeur van jachtvliegtuigen specialiseerde zich na de oorlog in kleine, zuinige autootjes die meestal een enkel wiel achteraan hadden. De invloed van de luchtvaart is zichtbaar in de vorm en de uitwerking van het interieur, met twee plaatsen achter elkaar. Vandaag zijn ze heel wat geld waard.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km