Cupra
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Heb je genoeg van aangepaste uitlaten en artificiële klank in de speakers van moderne sportwagens? Dit zijn vijf auto’s uit de jaren 60 met een perfect authentieke en mechanische soundtrack. De motoren zijn vrij van turbo of directe injectie en filteren ook geen mechanische bijgeluiden.
Vergeleken met de klassieke concerten van de Europeanen schotelen de Amerikanen hardrock voor. De Ford-V8 werd onder handen genomen door Shelby en klinkt dof in lage toeren. Onder vollast dondert hij als een monster uit een sciencefictionfilm. Kiezen maar: de GT500 met de V8 van 7 liter of de GT 350 met V8 van 4,7 liter. Beide motoren klinken anders.
De Lamborghini-V12 is minder muzikaal dan de Ferrari-V12, maar klinkt wel indrukwekkender en leunt dichter aan bij wat we verwachten van een racewagen. De Miura klinkt geweldig in lage toeren, maar wordt alleen beter en wilder hoger in de toeren!
De eerste versies van de beroemde Colombo-V12 klinken het best. Het geroffel in vrijloop maakt snel plaats voor een geweldig orkest dat voorbij 4.000 tpm met een kristalheldere stem op de emoties inspeelt. Een ongeziene symfonie.
De 3,7 liter grote zescilinder-in-lijn krijgt in deze versie een vitaminekuur met een herwerkte cilinderkop en drie Weber-carburatoren. De diepe roffel krijgt hoger in de toeren enkele metalige accenten. Een geweldige bariton.
Dit is de kleinste motor uit het lijstje. De Porsche-boxermotor kreeg als tweeliter in het begin een set grote Weber-carburators. De klank is niet vergelijkbaar met die van de huidige flat sixes, maar klinkt scherper, en het geadem van de carburators en geblaas van de koeling is impressionant.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!