Vergeten bommetje: Ford Fiesta XR2 MK1, slordig

De Ford Fiesta ST is vandaag een toonbeeld van efficiëntie, levendigheid en prestaties. We kunnen echter moeilijk hetzelfde beweren over zijn voorvader: de Fiesta XR2. Die had wel kracht, maar was voor de rest nogal… slordig.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 oktober 2020
  • Divers

Vergeten bommetje: Ford Fiesta XR2 MK1, slordig

In 1976 onthulde Ford een revolutie in zijn gamma: de Fiesta betrad een segment dat het merk nog niet kende, namelijk dat van de stadswagens. Bovendien verschilde hij van de rest van het gamma door zijn voorwielaandrijving en zijn kofferklep achteraan. Het werd een succes, maar na vijf jaar besliste Ford om zijn carrière een frisse duw in de rug te geven met een sportieve afgeleide die kon meesurfen op de golf van kleine GTI’tjes die toen de markt veroverden. Het resultaat was… gedenkwaardig.

Vergeten bommetje: Ford Fiesta XR2 MK1, slordig

In 1981 onthulde Ford met zijn XR2 een behoorlijk gespierd ogende Fiesta. Alle nodige attributen van een kleine sportieveling waren aanwezig, van extra grootlichten over vleugelverbreders, lichtmetalen velgen en matzwarte toetsen. Qua look vinkte de XR2 dus al de juiste vakjes af. En qua inhoud? In tegenstelling tot Volkswagen, dat voor een elegante oplossing had gekozen met een lichtmetalen injectiemotor, ging Ford in zijn organenbank graven en belastte het de voortrein met de Kent-motor, een zware 1.6-viercilinder met een gietijzeren blok, tuimelaars en een Weber-carburator.

Vergeten bommetje: Ford Fiesta XR2 MK1, slordig

Het specifieke vermogen was niet overweldigend, maar met 84 pk onder het rechterpedaal zat er genoeg pit in om de 800 kilo van het geheel tot leven te brengen. Vandaag mag zo’n vermogen wat belachelijk lijken, maar als er één onderdeel van de auto was dat er niet om kon lachen, dan was het wel de voortrein, die het zwaar te verduren kreeg wanneer de volle cavalerie werd ontketend. De slordige en soms zelfs wilde XR2 bedaarde in 1983, toen hij een facelift onderging. Als eerste sportieve voorwielaandrijver van Ford lijkt de Fiesta XR2 volledig van de collectiemarkt te zijn verdwenen…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km