Vergeten concept: Cadillac Cyclone, technologisch manifest

Je kan je misschien moeilijk inbeelden dat een slanke sportieve tweezitter het Cadillac-logo draagt, maar toch is het zo. In de jaren ‘50 kreeg het merk vooral een reputatie omwille van zijn opulente limousines, maar het waagde zich ook aan een eerder revolutionaire stijlstudie: de ‘Cyclone’!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 juni 2022
  • Divers

De Cyclone was een grensverleggend project uit 1959, ontworpen door Harley Earl, hoofd van het stylingdepartement en vice-president van General Motors. Harley Earl was een visionair die met de Cyclone één van zijn laatste projecten tekende. Hoewel het voertuig niet bedoeld was om ooit op de markt te komen, was het een technologisch manifest: met dit model toonde Cadillac de weg naar de toekomst op stilistisch en technisch vlak!

Anti-aanrijdingsradar

Het eerste dat opvalt als je het voertuig inspecteert zijn de zwarte "kegels" vooraan. Natuurlijk putte het merk hiervoor inspiratie uit ruimtereizen, maar er is ook een technische reden: deze kegels verbergen... radars, die gebruikt worden om aanrijdingen te voorkomen! Boven de passagiers is er een afneembaar dak dat behandeld is om tegen UV-stralen te beschermen.


Een luide V8!

Tenslotte werd er bij deze coupé, als echte sportwagen, gedacht aan de gewichtsverdeling: motor voorin (met uitlaten die voor de voorwielen uitkomen) en een automatische versnellingsbak die aan de achteras bevestigd is voor een betere verdeling van het gewicht over de voor- en achterkant. Tenslotte had de auto een onafhankelijke ophanging op de vier wielen, wat in 1959 helemaal niet vanzelfsprekend was, zelfs niet aan onze kant van de Atlantische Oceaan! Het duurde immers tot 1964 voordat bijvoorbeeld Ferrari een volledig onafhankelijke ophanging op zijn wegmodellen monteerde

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km