Cupra
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Na de revolutionaire 190, die een onverwacht succes werd, besliste Mercedes om de rest van zijn gamma minder stoffig te maken! En het begon met het ‘manusje van alles’, de verouderde W123...
Mercedes verwachtte zich niet aan zo'n tsunami van klanten toen het in 1982 zijn nieuwe instapmodel lanceerde, de 190. Elegant, zeer modern en opmerkelijk goed gebouwd... het model bracht alle traditionele kwaliteiten van het merk naar een kleinere verpakking! Uiteraard was er niet veel meer nodig om de toplui van het bedrijf te inspireren bij de vernieuwing van de rest van het gamma. Zo verdiende ook de W123 een serieuze verjongingskuur. Deze middenklasse Mercedes, absoluut onverwoestbaar en nog steeds aanbeden in veel Afrikaanse landen, leek een bompa naast de dartele 190...
In 1984 onthulde Mercedes de vervanger van de W123, waarvan de interne codenaam logischerwijs W124 was. De vormgeving was gebaseerd op die van de 190, maar hij was langer aangezien hij in een hoger segment zat. Deze nieuwkomer zou een uitzonderlijk lange carrière tegemoet gaan, met een verscheidenheid aan koetswerkstijlen (berline, break, coupé en zelfs cabriolet), motoren (diesel en benzine, met 4, 5, 6 of 8 cilinders voor een vermogen tot 326 pk in het geval van de geweldige 500 E) en zelfs namen: vanaf 1993, toen de auto al 9 jaar oud was en 2 'facelifts' had gehad, doopte Mercedes hem om tot de ‘E-Klasse’. Een traditie en een legende waren geboren. In 1995, na meer dan 11 jaar trouwe dienst, werd de W124 met pensioen gestuurd, na meer dan 2,8 miljoen gebouwde exemplaren.
De W124 is een Mercedes van de jaren 80 en 90. Dat betekent dat hij bijzonder robuust is, zeer comfortabel, met een uitstekende bouwkwaliteit (vooral de eerste versies, volgens de specialisten) en zeer soepel rijdt. Hij is bijna bovennatuurlijk betrouwbaar, en is dan ook vaak veel gebruikt, met zeer hoge kilometerstanden tot gevolg: kijk naar de advertenties en je moet niet verbaasd zijn als je modellen ziet met een kilometerstand die het half miljoen kilometer nadert!
Maar de prijs van deze levensduur is de nood aan een rigoureus en tijdig uitgevoerd onderhoud... en dat is niet per se goedkoop. Pannes zijn vaak duur, maar alle onderdelen zijn verkrijgbaar. Natuurlijk blijft de netelige vraag welke versie je moet kiezen, want er waren er zoveel! De 500 E is een mythe en wordt tegenwoordig verkocht voor 25.000 tot 60.000 euro, afhankelijk van de staat waarin hij verkeert. De break is praktisch, maar vaak tot op het bot versleten. Vermijd de dieselblokken, die wel stevig zijn, maar tegenwoordig onder vuur liggen. De zescilinder 3 liter benzinemotor met 180 pk is al bij al een goed compromis voor gebruik in een collectie.
Ben jij op zoek naar een Mercedes oldtimer? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes oldtimer-zoekertjes nu hier:
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.